Svenske fiskespisere vil bort fra fryst fisk, til fordel for fersk filet. – Svenske konsumenter bekrefter dette i våre egne undersøkelser: De ønsker fersk fisk, sier fiskeriutsending Line Kjelstrup i Sverige.
Svensk dagligvare blir ofte trukket frem som best i Norden. Når det kommer til sjømat som middag, er det likevel fryst fisk som har dominert utvalget. Dette er i ferd med å endre seg.
– Vi ser at omsetningen av fryst fisk faller i både volum og verdi, mens det er motsatt for fersk filet. Svenske konsumenter bekrefter dette i våre egne undersøkelser: De ønsker fersk fisk, sier fiskeriutsending Line Kjelstrup i Sverige.
Trenden kom tydelig til uttrykk da Norges sjømatråd samlet alle de store, svenske dagligvarekjedene til et eget seminar i forbindelse med Dagligvaregallaen. Seminaret fikk navnet «Velkommen til framtidens fiskeavdeling».
Den svenske fiskespiseren er også tydelige på hvordan de vil møte den ferske fisken i dagligvaren.
– De vil ha skinn- og beinfri filet. Fisken skal i tillegg være ferdig pakket til konsum, enten av produsent, eller av butikken selv, sier Kjelstrup.
De svenske dagligvarekjedene ønsker å levere etter kundenes nye krav. Når vil de gjøre fersk filet til et helårsprodukt, ikke drevet av kampanjer og årstider.
Sjømatrådets framtidsseminar ble derfor en arena for diskusjonen om hvordan fersk filet skal bli mer tilgjengelig for svenske konsumenter.
– Det slo meg da jeg kom til Sverige at her finnes ingen møteplasser der dagligvarehandelen, leverandører, journalister og andre sjømatinteresserte kan møtes. Med «Velkommen til framtidens fiskeavdeling» har vi nå laget denne møteplassen, og responsen har vært enorm, sier Kjelstrup.
Målet er å informere bredest mulig om norsk sjømat. Norges sjømatråd har kunnskap om forbrukerens forhold til sjømat, og denne kunnskapen deles villig.
– Vi skal også treffe aktuelle trender. For eksempel er svenskene opptatt av miljø- og opphavsmerking. Det er også vi, og det gir en bra match, sier Line Kjelstrup.
Ica Kvantum i Skövde har fått mye oppmerksomhet for sin satsing på fersk sjømat. De ser et betydelig potensial i fersk, norsk fisk. Butikksjef Urban Andersson bekrefter at samtidig som svenske konsumenter spiser mer fisk, øker også interessen for opphav. Han har derfor stor tro på samarbeidet med Norges sjømatråd.
– Vi hadde en kampanje for norsk skrei i vinter. Den åpnet virkelig øynene hos våre kunder: «Alle» snakket om skrei, sier Andersson.