Cermaq selger stadig mer av sin coho til det godt betalende brasilianske markedet. Brasilianske konsumenter vurderer stillehavslaksen som et fullgodt alternativ til atlantisk laks – og betaler det som kreves.
– Det er 30.000 fisk i hver merd. Totalt er det 22 merder, forteller finansdirektør Tore Valderhaug i Cermaq. Han står bredbent i en gummibåt ved oppdrettsanlegget på innsiden av den store lakseøyen Chiloé.
En roterende fôrkanon pøser ut pellets. Sjøen koker. Fisken har glupsk apetitt. Noen hettemåker sitter på fuglenettet i håp om å få noen rester.
Fisken er nå 1,8 kilo. Den skal slaktes med en snittvekt på 2,8 kilo. Da skal den selges til Japan, Brasil, Russland og Kina.
Historisk har Cermaq solgt 85 prosent av sin coho til Japan. Men stadig mer går til Brasil. Valget er enkelt, siden Cermaq i øyeblikket får 20 cent mer per kilo mer for fisken i Brasil enn i Japan, ifølge salgssjef Rodrigo Urzua i Cermaq.
Med 15.000 tonn årlig slakt av coho er Cermaq sammen med AquaChile verdens største produsent av stillehavslaksen. I likhet med et annet stort laksemarked, det russiske, vurderer brasilianske forbrukere coho som et substitutt for atlantisk laks. Da blir det høye priser også for coho.