Dreier coho-salget mot Brasil

550

Cermaq selger stadig mer av sin coho til det godt betalende brasilianske markedet. Brasilianske konsumenter vurderer stillehavslaksen som et fullgodt alternativ til atlantisk laks – og betaler det som kreves.

– Det er 30.000 fisk i hver merd. Totalt er det 22 merder, forteller finansdirektør Tore Valderhaug i Cermaq. Han står bredbent i en gummibåt ved oppdrettsanlegget på innsiden av den store lakseøyen Chiloé.

IMG_2799[1] IMG_2808[1]

En roterende fôrkanon pøser ut pellets. Sjøen koker. Fisken har glupsk apetitt. Noen hettemåker sitter på fuglenettet i håp om å få noen rester.

IMG_2809[1] IMG_2812[1]

Fisken er nå 1,8 kilo. Den skal slaktes med en snittvekt på 2,8 kilo. Da skal den selges til Japan, Brasil, Russland og Kina.

IMG_2797[1] IMG_2810[1]

Historisk har Cermaq solgt 85 prosent av sin coho til Japan. Men stadig mer går til Brasil. Valget er enkelt, siden Cermaq i øyeblikket får 20 cent mer per kilo mer for fisken i Brasil enn i Japan, ifølge salgssjef Rodrigo Urzua i Cermaq.

Med 15.000 tonn årlig slakt av coho er Cermaq sammen med AquaChile verdens største produsent av stillehavslaksen. I likhet med et annet stort laksemarked, det russiske, vurderer brasilianske forbrukere coho som et substitutt for atlantisk laks. Da blir det høye priser også for coho.