Den frie presse?

464

Første paragraf i Vær Varsom-plakaten sier at «En fri, uavhengig presse er blant de viktigste institusjoner i demokratiske samfunn.» Men er IntraFish Media fri og uavhengig i sin redaksjonelle dekning av storkonferansen North Atlantic Seafood Conference (NASF)?

Som eksklusiv mediepartner og medarrangør av NASF stilles det særlig høye krav til IntraFish’ redaksjonelle dekning av konferansen. IntraFish og NASF har hatt et nært samarbeid i mange år, og NASF promoterer konferansen utelukkende via IntraFish.

På bunnen av IntraFish’ hjemmeside står det at nettstedet redigeres etter de regler som er nedfelt i Vær varsom-plakaten for god presseskikk, Tekstreklameplakaten og Redaktørplakaten. Rollen som eksklusiv mediepartner og medarrangør for NASF plasserer IntraFish i en delikat og uheldig posisjon knyttet til en rekke i forhold til presseetikk.

Vær varsom-plakaten berører dette temaet på flere steder:

1.3. Pressen skal verne om ytringsfriheten, trykkefriheten og offentlighetsprinsippet. Den kan ikke gi etter for press fra noen som vil hindre åpen debatt, fri informasjonsformidling og fri adgang til kildene. Avtaler om eksklusiv formidling av arrangementer skal ikke være til hinder for fri nyhetsformidling.

2.2. Den enkelte redaksjon og den enkelte medarbeider må verne om sin integritet og troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig overfor personer eller grupper som av ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innhold.

2.6. Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet.

2.7. Gi aldri tilsagn om redaksjonelle motytelser for reklame. Det som offentliggjøres, skal være et resultat av en redaksjonell vurdering. Sørg for å opprettholde det klare skillet mellom journalistikk og kommersiell kommunikasjon også ved lenking og andre koplinger.

2.8. Det er uforenlig med god presseskikk å la sponsing påvirke redaksjonell virksomhet, innhold og presentasjon.

Men det er ikke bare i forbindelse med Vær varsom-plakaten denne saken er problematisk. Rollen som medarrangør og promotør av konferanser synes å utfordre Tekstreklameplakaten i enda større grad. I Tekstreklameplakaten heter det blant annet:

Medienes troverdighet er avhengig av et klart skille mellom journalistisk materiale på den ene siden og reklame/sponsing/produktplassering og annet ikke-journalistisk materiale på den andre. Publikum skal være trygg på at det redaksjonelle stoffet springer ut av en selvstendig og uavhengig journalistisk vurdering, og at innhold og presentasjon er uten bindinger til utenforstående interesser.

Tekstreklame oppstår når produkter og kommersielle interesser blir eksponert eller positivt omtalt på redaksjonell plass ut fra andre hensyn enn uavhengig og kildekritisk journalistikk.

Tekstreklame er uforenlig med god presseskikk. Alle former for sponsing som kan føre til tekstreklame, må unngås.

6. Unngå ukritisk videreformidling av PR-stoff. En særlig aktsomhet og kildekritisk vurdering er nødvendig når redaksjonen mottar tips og materiale fra profesjonelle informasjonsleverandører. Dersom redaksjonen publiserer tekst, bilder, grafikk, lyd- eller videoopptak som er hentet fra PR-materiell, skal det gjøres oppmerksom på dette.

7. Kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse på redaksjonelt innhold. Når redaksjonelt innhold er sponset, eller gjenstand for produktplassering, skal publikum informeres tydelig om dette.

12. Oppretthold et klart skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid. En mediebedrift må være varsom med å opptre som sponsor for arrangementer eller tiltak som den også dekker redaksjonelt. Redaksjonelle medarbeidere bør unnlate å påta seg ikke-journalistiske oppgaver knyttet til bedriftens sponsorvirksomhet. Sponsoravtaler må ikke ekskludere andre mediers adgang til kildene eller på andre måter begrense den frie nyhetsformidling.

iLaks har i flere dager søkt å få en kommentar til denne saken fra IntraFish Medias publisher og ansvarlige redaktør, Pål Korneliussen. Han har ikke returnert henvendelsene.