Etter tre år har de 10 båter. Og derfor må de kjøres mange timer i døgnet

Nyheter
3934

Siden oppstarten i 2014 har servicebåtrederiet NCS tatt markedsandeler i rekordfart – og nå er de størst blant dem som har base i nord. 

Det hele begynte ganske så likt som det gjorde for mange andre aktører i bransjen – en mellomstor kombinasjonsbåt og et enkelmannsforetak.

Men siden NCS ble et AS i 2014 er det få bedrifter i Nord-Norge som kan skilte med en like eksplosiv vekst.

– Vi tenkte etter hvert at vi kunne tilby flere tjenester ettersom næringa etterspurte det, og så har det bare ballet på seg, forklarer grunnlegger og medeier Jack Jensen til iLaks.

I dag tilbyr de alt fra notspyling til ROV-inspeksjoner og fortøyningsarbeid.

– 24 timer i døgnet
Omtrent alt er nytt. Hele flåten på ti båter – hvis virksomhetsområde omfatter området mellom Harstad i sør og Syltefjorden i vest – består nesten utelukkende av flunkende nytt utstyr, og mannskapene rullerer på å drifte dem 24 timer i døgnet.

For det ville kostet å la dem stå stille.

– Med så mye nytt utstyr blir det fort skvis i marginene, så vi kjører for fullt for å få det hele til å gå rundt, sier Jensen.

I 2015 omsatte de for 31 millioner kroner og endte opp med et driftsresultat på 1,7 millioner. Jensen kan bekrefte at de i 2016 omsatte for mye mer.

Familiegeskjeft
Det er en far, eldstemann Jensen, og to sønner som står i spissen for satsingen. Førstnevnte eier 50 prosent, mens sønnen Daniel Jensen eier andre halvpart gjennom holdingselskapet Cross.

I tillegg er Joakim Jensen daglig leder i NCS-eide NCE, mens ytterligere et søsterselskap, NCD, utfører dykkeoppdrag.

– NCE skal ansette folk nå ettersom det begynner å tikke inn arbeid, mens NCD allerede har rundt syv-åtte ansatte.

Sistnevnte ledes av Per Kristian Slettevoll Jørgensen, og Jensen omtaler ham som en erfaren og dyktig dykker.

– Kompetanse og flaks
Servicebåtrederiet har i disse dager anskaffet seg sin tiende båt, som er den tredje som leveres i 2017.

– Vi har også nylig gått til anskaffelse av et 1800 kvadratmeter stort kontorbygg som tidligere tilhørte Finnsnes Mekaniske. Der skal vi samle all virksomheten i konsernet under ett tak, sier Jensen.

På spørsmål om hva selskapet har gjort riktig for å komme i den posisjonen som de har kommet i, gir Jensen uttrykk for at det er en kombinasjon av både flaks og dyktighet.

– For det første har vi jo truffet høvelig med tanke på tidspunkt for oppstarten. Men vi har også gjort noe riktig ved at vi har satset på kompetanse, forklarer Jensen, og utdyper:

– Det er ikke akkurat flust med slik kompetanse som vi etterspør her i Nord-Norge, selv om vi har veldig mange flinke folk. Men vi brukte jo et par millioner i fjor bare på kursing av folk.

Tror på fortsatt aktivitet
Nå håper Jensen at pila vil fortsette å peke samme vei som den har gjort hittil.

– Vi ser ikke hvor de ender i dag. Realiteten har så langt vist seg å være at det er rom for større aktivitet enn vi hadde trodd. Nå har vi fått enda en båt, så får vi bare se.

NCS-grunnleggeren våger seg til og met ut på glattisen – som antakelig egentlig ikke er så glatt likevel – med en spådom.

– Det er ingenting tyder på at etterspørselen etter disse tjeneste skal gå ned, i alle fall.