De første hundre dager

428

iLaks har gått gjennom en forrykende vekst i sine 100 første dager på luften. Det har vært gode dager for nyheter.

Det har vært en hektisk periode. iLaks har sine første 100 dager publisert 548 artikler. Korrigeres dette for helger og helligdager, blir dette 8,43 artikler per dag. Med oppløftende lesertall for saker om Russlandshandelen, Copeinca/Cermaq/Marine Harvest-affæren, laksepris-bonanza og Pharmaq-salget, for å nevne noen, har avisen tatt plass som en av de toneangivende premissleverandørene i fiskeripressen.

Høydepunktet i 100 dagersperioden var live-rapporteringen fra generalforsamlingen til Cermaq – en dag som genererte nær fire ganger flere lesere enn normalt.

Ikke minst ved utstrakt bruk av sosiale medier har den hundre dager gamle avisen kjapt kommet opp i en forholdsvis omfattende lesermasse. Totalt har 31.121 vært innom iLaks’ sider den siste måneden. Men, og det er mer interessant, iLaks har, ifølge Google Analytics, 6.429 såkalte unike og returnerede brukere. Det gjør iLaks til den ledende nettavisen med norskspråklige sjømatnyheter – mer enn tre ganger større enn de som tar betalt for abonnement. Tar en med papirmedier, er det kun FiskeribladetFiskaren som er større på nyheter om fiskeri og havbruk. Den 90 år gamle fiskeriavisen hadde i 2012 vel 7.563 betalende abonnenter, ifølge Mediebedriftenes Landsforening.

Rom ble ikke bygget på en dag. Ikke på hundre dager heller. De neste hundre skal iLaks vokse enda mer og bli enda mer relevant. Vi håper at du som leser blir med på ferden.