Danske røykerier blør

390

Mens norske oppdrettere ler hele veien til banken, blør danske røykerier og supermarkeder ved å selge røkt laks på tilbud. Årsaken er beinhard konkurranse om kunder og omsetning i detaljisteddet.

Det er den danske avisen Jydske Vestkysten som beretter om konkurransen mellom danske supermarkeder om å få kundene til fortsatt å kjøpe den populære røkte laks på tilbud – noe som har banket prisene i dagligvarebransjen helt til bunns. I øyeblikket kan forbrukerne få et kilo røkt laks på tilbud til mellom 120 og 140 kroner, selv om prisen i virkeligheten bør ligge på mellom 200 og 300 kroner, hvis både dagligvarebutikkene og røykeriene skal tjene på det.

Blant dem som taper på dette er Hjerting Laks i Hjerting ved Esbjerg.

– I 2013 har danske forbrukere ikke betalt det i butikkene, som laksen reelt koster, sier direktør Christoph Kjærgaard fra Hjerting Laks til JV.

Oppdretterne av laks tjener godt på høye laksepriser. For blant annet nordeuropeiske røykerier og dagligvarebutikker er baksiden av medaljen at de lenge har tapt massevis av penger.

Hjerting Laks betalte siste år mellom 40 og 48 kroner pr. kilo fersk laks hos de utenlandske leverandører. Men Hjerting Laks og andre røykerier, blant annet Royal Greenland, blir presset hardt av innkjøpere fra blant annet Dansk Supermarked og Coop, som kun vil kjøpe lakseprodukter til lavpris hos røkeriene.

– Vi ser med gru på, at våre produkter er blitt solgt på tilbud som bearbeidet ferdigvare i supermarkedene til 120-140 kroner pr. kilo. Det er langt under supermarkedernes kostpriser. Men det er jo supermarkedenes måte å konkurrere innbyrdes på, sier Christoph Kjærgaard til avisen.

En innkjøper i Dansk Supermarked med kjedene Føtex, Netto og Bilka bekrefter direktørens opplysninger. Dermed også, at den harde konkurransen får supermarkedene til å selge røkt laks til så lave priser at supermarkedene taper penger på det. I Dansk Supermarked er filosofien, at hvis man setter prisene opp på røkt laks, så mister konsernets supermarkeder og butikker kunder og omsetning til blant annet Coop med kjedene Kvickly, SuperBrugsen, DagligBrugsen, Irma og Fakta. Problemstillingen er den samme for Coops innkjøpere.

Administrerende direktør Mikael Thinghuus fra Royal Greenland forutser at den globale produksjon av fersk laks vil begynne å stige fordi lakseprodusentene får ennå mer blod på tann i håpet om fortsatt høye priser.