Butikken vårt nye kjøleskap

806

– Det er ingen tvil, det kommer til å bli ferskere og ferskere mat. Spørsmålet er om vi håndterer denne utviklingen godt nok, sa styreleder og administrativ direktør Martin Klafstad i Rema Industrier, under NHOs temadag i går.

Han holdt et foredrag med tema ”Matindustrien – en lysende fremtid?”, og Klafstad benyttet anledningen til å trekke frem industriens fortrinn.

Det er for lite fokus på vår fantastisk denne industrien er, sa han.

– En ting jeg syntes vi snakker for lite om, er hvor avansert denne industrien er, det er en high-tec biologisk industri, sa Klafstad, i følge bransjetidsskriftet Matindustrien.

Og forbrukerne vil ha ferskere og ferskere varer.

– Hva er enklest å tilberede, fersk eller frossen laks. Lettvinthet, smak og sunnhet er noen av argumentene for ferskvare. Folk bruker butikken som kjøleskap, sa Klafstad.

I Rema 1000 vokser ferskvare med 13 prosent, og er dermed den raskest voksende varegruppen.

– Jeg tror den største utfordringen i vår industri i dag er å bruke moderne teknologi for å knytte verdikjeden vår mye tettere sammen, sa han.