I et ni siders åpent brev til aksjonærene i Cermaq ber Marine Harvest tynt om støtte til å blokkere den foreslåtte emisjonen og stoppe oppkjøpet av Copeinca.
«Vi oppfordrer aksjonærene i Cermaq til å møte på generalforsamlingen den 21. mai, og stemme
nei til forslaget om emisjoner (se pkt. 12 og 13 i innkallingen til generalforsamling). Hvis du ikke
selv kan møte da, kan du sende vedlagte fullmaktsskjema til Nordea. Da vil representanter for
oss møte på generalforsamlingen og stemme imot emisjonen på vegne av dine aksjer», står det blant annet i brevet som er signert av Ole-Eirik Lerøy, styreleder i Marine Harvest.
«Etter at forslaget er stemt ned, vil vi sende ut et eget tilbudsdokument for det frivillige tilbudet om kjøp av samtlige aksjer i Cermaq. Fordi styret i Cermaq har forpliktet seg til å støtte Copeinca-transaksjonen, har de gitt beskjed om at de ikke kunne støtte vårt bud, eller medvirke til at vårt bud kan fremmes uten forbehold».
«Stemmes emisjonen ned venter vi at de fleste forbeholdene kan fjernes hurtig. Nærings- og
handelsdepartementet har også gitt forhåndstilsagn om å støtte transaksjonen, men de private
aksjonærene kan sammen stemme ned emisjonen i selskapet, og slik få vårt bud – eller
konkurrerende andre bud – å ta stilling til. Vår hensikt med å fremme budet har vært å legge frem for aksjonærene i Cermaq to alternativer – å skape et verdensledende norsk sjømatselskap, eller et kjøp av Copeinca. Det er selvfølgelig opp til Cermaq-aksjonærene å velge løsning», understreker styreformann Lerøy.
Marine Harvest tydeliggjør hvorfor de mener Copeinca-kjøpet børs stoppes:
«Hvorfor mener vi Copeinca er et feilspor?
Utviklingen innen fiskefôr har de siste årene vært preget av en kontinuerlig reduksjon av bruken
av marine ingredienser. Marine Harvest har markert seg som en ledende aktør innen utviklingen
av bærekraftig havbruk, og i betydelig grad medvirket til redusert behov for marine
ingredienser i fôret. En stor del av forskningen i laksefôrbransjen har dreiet seg om å redusere
avhengigheten av marine råvarer, og Cermaqs datterselskap EWOS har til nå vært førende i
denne utviklingen. Andelen marine ingredienser i fôret er redusert fra 59 pst i 2002 til 31 pst i
2012. Andelen ventes ytterligere redusert, til 10-15 prosent i løpet av få år. Dette er et viktig
grep i retning av en mer bærekraftig oppdrettsnæring, som ikke bør reverseres. En av de mest
utbredte kritikkene mot norsk oppdrettsnæring er at den tømmer havet for pelagisk fisk. Dette
er en viktig årsak til at man fra fôrleverandørenes side har forsket mye for å finne alternative
innsatsfaktorer, og til at oppdretterne selv har holdt seg unna eierskap i den fiskerirelaterte
delen av produksjonskjeden.
All forskning og utvikling om fiskemel og fiskeolje i oppdrettsbransjen dreier seg om redusert
bruk av disse ressursene til fôr, og økt salg til helsekost, farmasi og menneskemat. Det betyr
ikke at vi over tid helt vil fjerne bruken av fiskemel og –olje i fôret, men det er etter vår
mening ikke forsvarlig å bruke nærmere fem milliarder kroner på å kjøpe et fiskeselskap i Peru
for å sikre seg mot mulige fremtidige prisøkninger. Det blir som kjent ikke mer fiskemel og –olje
tilgjengelig for bransjen ved dette kjøpet, og Marine Harvest er sikker på at vi som den ledende
markedsaktøren vil få tilgang til nødvendige volum av både fiske mel og –olje til
konkurransedyktige priser.
Ingen andre produsenter av fiskefõr har valgt å gå den veien Cermaq nå gjør, og Cermaq har
selv i mange år avstått fra en slik strategi. Cermaq har ingen erfaring med den type havfiske
som selskapet nå skal begynne med, fra 28 fiskebåter. Cermaq har ikke fra før noen virksomhet
i Peru, og Copeinca har ingen virksomhet utenfor Peru. Copeinca har en andel på ca. 11 prosent
av den peruvianske ansjoskvoten og er en relativt liten aktør i råvaremarkedet. Siden man
heller ikke har noen virksomhet i området fra før, har man ikke planlagt å integrere denne som
en fast del av sin verdikjede, men vil fortsette å kjøpe inn fiskemel og –olje også fra mange
eksterne leverandører. Vi har vanskelig for å se at Cermaq i en slik struktur kan hente ut 270
millioner kroner i årlige synergier gjennom “kompetanseoverføring og nært samarbeid”.
Gjennom vårt bud ønsker Marine Harvest å gi aksjonærene i Cermaq mulighet til å velge mellom
to ulike industrielle transaksjoner, med stor forskjell i underliggende verdiskaping. Mens Marine 4
Harvests forslag gir umiddelbar kontantgevinst og deltagelse i fremtidige synergier, innebærer
Copeinca-strategien større usikkerhet om Cermaqs tunge vekting mot Sør-Amerika, begrenset
kontantstrøm og en betydelig rabatt i verdsettelsen av selskapet», skriver Marine Harvest.