Raskt økende laksepriser og kundefordringer til et russisk marked hvor importørene sliter med tunge tap gjør kredittforsikringsselskapene bekymret. – Hvis de ikke klarer å pushe kostnadene over på kundene, så blir det vanskelig, sier kredittforsikringsagent Olav Telset.
– Det er viktig at man har folk til stede i Russland som kan kommunisere direkte med de selskapene som sliter – at en har mennesker som snakker språket og holder en tett dialog med selskapene, sier Olav Telset. Han er agent for det store franske kredittforsikringsselskapet Coface gjennom sitt eget selskap Valo Risk Management.
Det at russiske veterinærmyndigheter nå varsler forsterket kontroll på norske pakkerier gir mindre fisk tilgjengelig for det russiske markedet. Det er uheldig for vareflyt og prisdannelse.
Lakseeksportører iLaks har snakket med tirsdag melder at de har kjøpt fisk på 46-47 kroner kiloet, og sitter igjen med romslige bidrag fra videresalg. Det er dårlige nyheter for de som er avhengige av å kjøpe fisken.
– De prisene har vi sett på som en utfordring, og er usikre på hvordan det går med de store som tar inn store volumer fra Norge, sier Telset til iLaks.
– Vi sitter og vurderer risikoen for hvert enkelt selskap etter regnskapene for 2012, hvis de ikke er børsnoterte og en har kvartalstall for 2013. En er i et vakuum med tanke på finansiell informasjon, og en følger lakseprisen og ser at det kan være utfordringer for dem. Og så kommer dette brevet der det vises til «tunge tap i 2013». Det skaper frykt hos selskapene som skal sitte å vurdere risiko. Da må man ut å hente informasjon, og det blir ofte ureviderte tall, og det er heller ikke lett å få alle aktørene til å gi disse tallene, påpeker han.
I Frankrike har det vært flere konkurser og nedleggelser i foredlingsindustrien allerede. Kundene blør når norske oppdrettere soper inn penger på høye laksepriser.
– Hvis de ikke klarer å pushe kostnadene over på kundene, så blir det vanskelig, sier Telset, men legger til at det er store individuelle forskjeller.
Han fremhever at mange av selskapene er åpne i dialogen overfor kredittforsikringsselskapene.
– Det er de selskapene som ikke er åpne om dette man blir usikker på, avslutter Telset.