De 17 fiskeselskapene på Oslo Børs har en børsverdi som er 10,9 milliarder kroner større enn shipping-indeksen. Nå gis det børspremie for biologiske eiendeler – ikke stålverdier.
Shipping-indeksen på Oslo Børs prises til 52 milliarder kroner. Det er over 20 prosent opp til børsverdien av det samlede antall fiskeaksjer på børsen. Største Shipping-aktør er det 152 år gamle linjerederiet Wilh. Wilhelmsen med en børsverdi på 11,7 milliarder kroner. I antall børsnoterte papirer er det atskillig flere skipsrederier enn fiskeselskaper på børsen. Men fiskeselskapene prises gjennomgående høyere enn rederiene.
Skipsfartsnæringen er midt inne i en grundig lavkonjunktur, etter å ha sett en kollektiv overkontrahering i flere av dens segmenter. Markedet er «bygget ihjel», og både fraktrater, skipsverdier og børskurser ligger nede for telling.
Da stiller situasjonen seg ganske annen i fiskesektoren. Særlig gjelder de det av selskapene som er engasjert i oppdrett. De ti selskapene som har eierinteresser i lakseoppdrett, prises til 54,9 milliarder kroner. Det innebærer at lakseselskapene alene er mer verdt enn hele shipping-sektoren på børsen.