Bærekraft i alle ledd

433

Med 2.231 butikker supermarkeder globalt er den tyske supermarkedkjempen Metro blant verdens aller største kjøpere av sjømat. Bærekraft har mange sider, og alle er høyt oppe på agendaen til Metro, understreker Metros styremedlem Hans-Jürgen Matern.

– Tre millioner mennesker kommer inn i våre butikker hver dag. Fra Japan til Portugal. Fisk er noe av det viktigste vi selger. Vi selger årlig 200.000 tonn, sier Hans-Jürgen Matern. Han sitter i styret til en dagligvarekjede som betjener forbrukere i 29 land.  

– Bærekraft er en del av vår strategi i Metro, og ledelsen er betalt basert på bærekraft – på Dow Jones-bærekraft-indeks. Vi vil bruke havet som en produksjonskapasitet for protein, for fisk, sier Matern, men legger raskt til at det må skje på et bærekraftig vis.

– Bærekraft har mange fasetter, sier han og viser til overfiske, vannkvalitet og klima, men også sporbarhet, bifangst og fiskeriforvaltning.

– Sporbarhet skal dokumenteres fra fiskeri, fra foredling, eksportør/importør, pakking, distribusjon, grossist/detaljist – helt til kunden. Gjennom hele verdikjeden. Sporbarhet må være transperant. Metro må gjøre det på en annen måte enn Carrefour og Sainsbury, sier Matern.

Kunden skal være trygg på den han/hun kjøper. Men det er ikke utelukkende sjømaten som skal kunne følges og spores hos Metro.

– Sporbarhet gjelder ikke bare for fisk- det gjelder også for kremkaker – for hvert eneste produkt i butikken.

Matern er oppgitt over alle varemerkene for bærekraft.

– For ti år siden hadde vi ett eco label. Nå har vi 144. Vi trenger ikke 144 eco labels. Det er kunden som er sjefen, vår oppgave er å gjøre det enkelt og vi vil redusere disse, påpeker han.