Ondsinnede rykter?

446

Røstene blir flere og stadig høyere. En rekke markedsaktører hevder Marine Harvest misbruker sin markedsmakt og byr opp lakseprisen med datterselskapet Morpol. – Ondsinnede rykter uten rot i virkeligheten, kommenterer Marine Harvest-direktør Ola Brattvoll.

Det har vært en snakkis i laksemarkedet i flere måneder. iLaks har den siste tiden fått inn ganske likelydende tips fra en rekke land: Marine Harvest påstås å bruke sitt heleide gigantrøykeri Morpol til å dra opp lakseprisen.

– Europas foredlingsindustri ligger idag med brukket rygg. Hvert røykeri som må legge inn årene er gevinst og nye markedsandeler for Morpol/Marine Harvest. Vi kaller dette kartellvirksomhet, kommenterer en asiatisk fiskeimportør til iLaks.

Han ber innstendig om å ikke bli nevnt med navn. Men han er slett ikke alene om denne oppfatningen. iLaks har snakket med en rekke eksportører, tradere og foredlere som påstår akkurat det samme.

Den asiatiske importøren mener at Marine Harvests oppkjøp av Morpol aldri burde blitt godkjent av EUs konkurransemyndigheter.

– Forskjellen idag er før og etter kjøpet av Morpol. Morpol brukes som en sikkerhetsventil mot fallende laksepriser. Og disse karene har penger til å kjøpe for å ligge på lager ved behov.

En russisk fiskeforedler og importør utdyper problemstillingen.

– Polen kjøper utrolig masse fisk når prisene er langt over deres break even-priser. Den dominerende aktoren i Polen er selvsagt Morpol. Deres markedsandel i de ulike markedene de siste to kvartalene har økt dramatisk. Årsaken til det er at andre aktører leverer minimumsvolumer til sine kunder på grunn av at de taper penger. Morpol kjøper maksvolumer selv om de taper masse penger. I det lange bildet så vil deres konkurrenter bli svekket og risikerer oppbud siden det er en aktør som kan ta tap, da de er eid den største oppdretteren, Marine Harvest.

– Slik som ting er nå selger Marine Harvest svært lite fisk til Morpol. Dette er en strategi de har bestemt seg for. Da må man stille spørsmålet hvorfor? Er det fordi Morpol over tid kjøper fisk billigere enn resten av markedet og at Marine Harvest selger fisk dyrere en resten av markedet, er det en fair deal. Men historien har visst at dette ikke er riktig, sier han.

Russeren har en bestemt oppfatning av hva han mener er realitetene i saken.

– Logikken er selvsagt at Morpol kjøper en del fra andre eksportører, da størrelsesfordeling kan variere og de ønsker fisk som Marine Harvest ikke har. Men slik som markedet har utviklet seg, så blir Morpol benyttet til å presse pris opp eller til å holde pris, når tyngdekraften var for stor slik som denne uken.

– At prisen på fredag landet på rundt 50 kroner på fredag var ene og alene forårsaket av at Morpol gikk ut og sa på torsdag at de kjøper laks på priser ekvivalent til kjøpspriser til eksportør på 48-49 kroner. Da visste alle at prisen ville bli fra 50 kroner til andre kunder på fredag. Dette var riktig og dette har vært metodikken de siste tre månedene. I foregående uken stilte de også pris, og du kan nå se det volumet de kjøpte.

Sist uke kjøpte Polen 11,5 prosent av fersk laks som ble eksportert fra Norge. Det fremgår av den siste eksportstatistikken fra Norges Sjømatråd.

– Det at de stiller en minimumspris og tar volumer de ikke klarer å håndtere gjør at de setter et gulv i markedet og at eksportører brukere deres pris som en hedge. Andre kunder må selvsagt betale høyere i mindre og stor grad, sier han oppgitt.

– Eksportører er happy at de kan levere mye til Morpol, men de tenker veldig kortsiktig, da deres andre kunder taper penger og flere er i store problemer.

Han tror flere foredlingsbedrifter kan komme til å knekke nakken tvert av som følge av akkurat dette.

– Det som vil skje over nyttår er at kredittforsikringen til deres andre kunder vil bli redusert og at Morpol får enda en fordel, da de da blir relativt enda mer sterk i forhold til deres konkurrenter. At kredittforsikringer bli skrenket inn vil selvsagt skape store problemer for de selskapene som står på kanten av stupet og vil gjøre vondt verre, sier den russiske importøren.

Marine Harvests markedsdirektør Ola Brattvoll avviser blankt påstandene om kartellvirksomhet og prismanipulering.

– Dette er ondsinnede rykter uten rot i virkeligheten, sier han til iLaks.

– Salg i Norge og innkjøp i Morpol opereres uavhengig. Vi prøver å maksimere verdien av vår fisk i Norge gjennom aktivt salg. I Morpol maksimerer vi verdiene ved å være gode på innkjøp. Begge avdelingene har selvstendig profitansvar. Dersom det er lite fisk fra Marine Harvest i Morpol, betyr det at begge avdelingene gjør en god jobb, sier Brattvoll.

– Utover dette er det vanskelig å forsvare seg mot rykter og spekulasjoner, legger han til.