Avinor-direktør mener eksportørene må legge mer penger på bordet for å få flyfrakt av fisk fra Evenes

Nyheter
1040

Direktør for frakt i Avinor, Martin Langaas, sier eksportørene må være villig til å betale ekstra for at flyfrakt av fisk fra Narvik skal bli en realitet. 

– Effektive flyfraktforbindelser fra Evenes til verdensmarkedene, kan være tilgjengelig i morgen, om eksportørene er villige til å akseptere hva dette faktisk koster, sa han på konferansen om nordnorsk sjømattransport tirsdag, skriver Harstad Tidende (bak betalingsmur).

Han understreket at han ikke er negativ til flyfrakt av fisk fra regionen, men at det vil kreve mer betalingsvillighet fra markedet, enn hva som er tilfelle i dag. Langaas antydet at eksportørene må forvente å gi dobbel pris for rene laksefly.

Har tro på bruk av passasjerfly
Han tror fremtiden ligger i å utnytte kapasitet på passasjerfly.

– Fra et kostnads- og risikoperspektiv vil også frakt i kombinasjon med passasjerfly være å foretrekke. Allerede i dag har Nord-Norge tilgang på over 40.000 tonn årlig kapasitet med Norwegian, Widerøe og SAS, som ingen benytter fordi de ikke er villige til å betale hva det koster. Dette er løsninger som er tilgjengelige i morgen, og som gir rask tilgang til hele verdensmarkedet gjennom deres eksisterende globale nettverk ut av Evenes. På større oversjøiske ruter ligger kapasiteten på 12 tonn og opp, sa Langaas.

Langaas har tidligere uttalt at det er ikke er Avinor som alene har bestemt at det skal bygges sjømatsenter på Gardermoen, men at Marine Harvest, Lerøy og SalMar ønsket dette.

Nordlaks utelukker Oslo
På samme konferanse snakket også direktør Tor Anders Elvegård i Nordlaks Oppdrett. Han sa de hadde mest tro på en kombinasjon av vei og bane. Han utelukker Oslo som alternativ for å fly fisken ut i markedet, men foretrekker heller Helsinki.

– Men det er utfordrende å få logistikken på plass, men vi jobber med det, sa han.