Vil sende laks direkte fra Narvik: – Hvorfor skal fisken innom Østlandet eller Gardermoen?

Nyheter
1438

Gjennom ulike prosjekter ser SINTEF Nord på muligheter for direktetransport av laks via Ofotbanen til Europa, eller til Asia via Harstad/Narvik Lufthavn.

Dette kom fram på en konferanse om samferdsel og infrastruktur under Vinterfestuka i Narvik, skriver Fremover.

Administrerende direktør i SINTEF Nord, Jørn Eldby, snakket om betydningen av retningsbalanse, det vil si at det er gods om bord i flyene og togene begge veier.

– Skal laksen betale også for tomme fly som kommer til Evenes for å hente, vil denne være utkonkurrert på pris. Derfor må det innkommende flyet ha med seg varer. Det kan for eksempel være elektronikk og annet fra Asia som deretter kan viderebringes sørover via Ofotbanen, sa Eldby, og viste til at det er få varer som er så lukrativt priset at det lønner seg at det kommer et tomt fly for å hente disse.

Eldby ønsker derfor å gjenoppta lakseflyene som ofte gikk tidlig på 2000-tallet fra Evenes, såfremt andre faktorer som rullebanelengde, flykorridorer og destinasjoner er på plass.

Også fisk som blir lastet om og går på bil nedover i Europa går innom Østlandet. Det forstår Eldby lite av.

– Hvorfor i all verden skal fisken innom Gardermoen eller Østlandet? Det er bortkastet tid, penger og unødvendige klimautslipp.

Eldby sa videre at SINTEF Nord jobbet med et prosjekt for å sende fisken direkte på tog fra Narvik, og ned til den dansk-tyske grensen. Ifølge Eldby kan problemet med returfrakt løses ved å samarbeide med svenskene. Togene som går mellom sør og nord i Sverige kan gå innom Narvik, og tomvognene fylles med fisk. Deretter kan disse sendes sørover mot kontinentet.