Avinor-direktør forklarer hvorfor Gardermoen skal huse det nye sjømatsenteret

Nyheter
4146

Martin Langaas, direktør for Trafikkutvikling og Flyfrakt i Avinor, sier Marine Harvest, Lerøy og SalMar var med i beslutningsprosessen når man skulle velge sted for det nye sjømatsenteret.

Martin Langaas. FOTO: Avinor

– Det er mange som tror at det er Avinor som har bestemt at det skal bygges sjømatsenter på Oslo Lufthavn. Men det er ikke tilfelle. Dette er ikke noe vi i Avinor har besluttet alene. Det er de tre største sjømateksportørene i Norge som ønsker en lokalisering av et sjømatsenter på Oslo Lufthavn for å styrke eksporten av norsk sjømat med fly, sier Langaas til Nord24 (bak betalingsmur).

De tre sjømateksportørene han snakker om er Marine Harvest, Lerøy og SalMar. Langaas sier at Avinor for to år siden spurte toppledelsen i disse selskapene hva de kunne gjøre for å legge til rette for den økte etterspørselen etter fersk fisk fra Norge.

– Da var de, altså bransjen, tydelige på at et nytt sjømatsenter må ligge på Oslo Lufthavn. En lokalisering som vil styrke konkurranseevnen for norsk sjømat med industrialiserte logistikk fasiliteter. Det er en nødvendighet for å kunne håndtere den forventede veksten som kommer, sier han.

Slik skal den nye terminalen se ut.

Ulike premisser
Ifølge Langaas var det blant annet følgende premisser som la grunnlaget for at eksportørene valgte Gardermoen som sjømatsenter: Krav til rullebanelengde, økt flyfraktmengde globalt, balanse i last og retning, trafikkrettigheter, Oslo som flyfrakthub og kost og risiko for markedet.

Langaas sier han forstår de som mener at fisken skal fraktes direkte ut til Asia og USA fra Nord-Norge og Vestlandet, istedenfor å sendes til Oslo med vogntog for deretter å flys ut. Men han karakteriserer det som en «urealistisk dyr drøm» å fly sjømat direkte fra Nord-Norge og Vestlandet.

– Spillet om flyfrakt er i total forandring. Det går fra å handle om best mulig pris til å sikre seg mest mulig kapasitet på flyene. Det medfører at sjømateksporten må tilegne seg logistikkunnskap om flyfrakt på et helt annet nivå enn tidligere, sier han.

Verdens største sjømatterminal
Sjømatsenteret på Gardermoen får en prislapp på rundt 800 millioner kroner og vil stå klar i 2020. Det skal håndtere 300.000 tonn sjømat per år, eller cirka 1.600 tonn pr. dag, og blir med det verdens største sjømatterminal for flyfrakt.

I dag går rundt 600 tonn sjømat daglig ut av Norge. men bare kun 30 prosent går fra Gardermoen. Resten går via vogntog til Europa, hvor sjømaten deretter blir flydd videre til andre kontinenter.