Kundene vil ha konkurranse.
Den tidligere supplybåten «Standard Olympus» ble bygget ved Havyard Leirvik i 2014. Båten, med et dekksareal på 800 kvadratmeter, ble høsten 2021 solgt til AquaShip for å bli bygd om til brønnbåt. Søsterskipet «Grip Marine», som nå går i oppdrag for Mowi i Chile, var det første fartøyet rederiet i Kristiansund bygde om.
Nylig ble «Grip Explorer» sjøsatt, etter at skroget ble kappet og forlenget med 7,8 meter. Prosjektleder for ombyggingen er Åge Molvik.
– På forsommeren fikk vi kappet skipet i to, for så sette inn en ny midtseksjon. Siden har det vært mye sveising på ulike blokkseksjoner og montering av utstyr. Ved å sette inn en ny seksjon blir sluttresultatet bedre, sier Molvik til iLaks.
Her skal både trustere, motorkraft og DP (dynamisk posisjonering) gjenbrukes. Båten er planlagt ferdigstilt ved begynnelsen av neste år og går da inn på en lengre avtale med Cermaq Chile. Ombygging skjer ved Gemak Shipyard, samme verftet bygger Nordlaks sin havmerd.
Ikke noe one-man-show
Flåtesjef Marius Hansen mener det er avgjørende å ha en god dialog med kunde hele veien.
– Å bygge en båt er ikke noe enmanns show. Vi er helt avhengig av å ha kunden med, også på utviklingen, da er det lettere å tenke innovativ. Jeg tror ikke kunder heller ønsker passive leverandører. De vil ha én som utfordrer de til å tenke nytt, sier han.
– Fartøyene må bygges for fleksibilitet. Framtida har ikke i dag et klart svar på type fuel. Diesel er en ting, men med dual fuel er det ingen som vet sikkert. Blir det hydrogen, ammoniakk eller metanol? sier Hansen.
– Kanskje blir det båter uten et tradisjonelt maskinrom, men heller med propulsjon rom. Og et generatorrom med plug and play, der generatorer byttes alt etter hvilken løsning det blir. Jeg kommer jo fra offshoreindustrien, og tror vi har mye å hente og lære derfra. Der ser vi nå at det bygges en supplybåt der generatorer kan byttes ut. En båt skal vare i 40 år, da må en unngå dyre og store ombygginger etter bare ti års drift, sier operasjonssjef Otterlei.
Les også: – Sjømannslivet er alle tiders, og særlig det å være på brønnbåt
Fiskevelferd er nøkkelen
Sverre Taknes mener en viktig faktor for å lykkes er bedre løsninger for fiskevelferden.
– Vi har selv gjort mange grep for å bidra til ei bedre og mer bærekraftig næring. Fremover handler det om å utvikle båttyper som er enda bedre. Ikke minst på vannrensing, biosikkerhet og fiskevelferd. Der ligger nøkkelen, det er det ingen tvil om. Globalt er vi blant de tre-fire største. Vi forventer å være på minst det nivået også i framtida, sier Sverre Taknes.
I januar i fjor ble det kjent at AquaShip var i markedet for å hente inntil én milliard kroner i ny kapital, for å sikre ny egenkapital til videre vekst. Taknes ønsker ikke å kommentere status på dette nå.
iLaks skrev i september at Intership kan bli solgt i nær fremtid.
Om AquaShip er en aktuell kandidat, ønsker heller ikke Taknes å gi noen kommentar til.
Kundene vil ha konkurranse
Rederiet har bygd om to supplyfartøy til brønnbåt. Foreløpig kan det se ut som om det blir med de to fartøyene.
– Fremover har vi ikke konkrete planer om videre ombygginger. Second-hand prisene i offshore markedet har nærmest eksplodert. Prisene er nå på et nivå der vi ikke ser noen oppside i dette. Da blir det nok like greit med nybygg, sier Sverre Taknes, som ser for seg økt kamp om kundene fremover.
– Det kommer til å bli ytterligere konkurranse på det norske markedet, og det mener våre kunder også er viktig. Vi er store internasjonalt, og vi ønsker å etablere oss tyngre her hjemme, sier Taknes, som mener de har sine fortrinn i konkurransen.
– Vi mener at vi ikke standardiserer båtene, men mer skreddersøm for den enkelte kunde. Dette er ofte kunder vi har hatt i over tjue år, og da vil vi være tilpasningsdyktige overfor de. Nå blir oppdretterne større og større, og med det øker behovene og kravene. Da må brønnbåtnæringa følge etter. Vi er nødt til å være med på det for å holde tritt, avslutter Sverre Taknes.