– Sjømannslivet er alle tiders, og særlig det å være på brønnbåt

Nyheter
0

Gikk fra brua til til AquaShips kontorer.

Det Kristiansundbaserte rederiet er et resultat av fusjonen mellom GripShip og Johnson Marine i 2018, og oppkjøpet av Artic Shipping like etter. Flåten består i dag av 28 fartøyer på alle fire segmenter; fôrbåt, brønnbåt, service og bløggebåter. Hovedoperasjonene er i Norge, Chile, Canada og UK, hvor totalt vel 400 ansatte er sysselsatt.

AquaShip startet for vel to år siden med å ombygge tidligere supplyfartøy til brønnbåter. Den første fikk navnet «Grip Marine», og har nå vært i drift langs kysten av Chile i et drøyt halvår. Der den i hovedsak har drevet ferskvannsavlusing for Mowi.

– Så langt er tilbakemeldingene fra operasjonene med Grip Marine i Chile vært veldig gode. Det har vært spennende å få være med, som de første, til å bygge om en supplybåt til brønnbåt hvor vi bla har fått videreutviklet våre DP-lasteoperasjoner. Vi har lært mye av den prosessen, sier operativ sjef Nils Otterlei.

Action fra morgen til kveld
Både Otterlei og flåtesjef Marius Hansen har stått på brua på flere brønnbåter før de mønstret av, og kom inn til AquaShips kontorer. Hansen betegner seg selv som en rendyrket brønnbåtmann.

– Jeg startet på dekk hos Sølvtrans i 2006, og var skipper på var «Ronja Polaris» da jeg startet her i 2020. Det blir noe helt annet å få være med på å forme noe selv, ikke minst påvirke utviklingen av hvordan fartøy drives og nye kan bygges, sier Hansen.

Operasjonssjefen hadde fartstid fra både offshore, supply og kjemikalietanker før han startet som styrmann i Rostein i 2012. Her var han fram til 2018, før han avsluttet som skipper på «Ro North».

– Sjømannslivet er alle tiders, og særlig det å være på brønnbåt. Men det er like bra å være på andre siden av bordet. Vi opererer jo internasjonalt og med det mange tidssoner, og med det er det ofte action fra morgen til kveld, smiler Otterlei.

«Grip Marine» på oppdrag i Chile. Foto: AquaShip.

Vil vokse på brønnbåt
Begge mener erfaringa fra brua er viktig.

– Vi føler jo at produktet blir mer finspisset. Med erfaring fra flere båter ser vi gjerne hva som kunne vært gjort annerledes. Og vi har fått opparbeidet oss viktig erfaring til å kunne påvirke prosesser i riktig retning, mener Hansen og Otterlei.

– Vi er store ute, ikke minst i Chile og UK, der vi er blant de største aktørene. Vi er også den eneste operatøren som er i alle fartøy-segmenter. Det er viktig å få frem, påpeker Nils Otterlei, som mener de kan konkurrere godt med de andre.

Målet der fremme er å vokse mer i Norge. Ikke minst på brønnbåt.

 – Vi må komme inn med kvalitet og state of the art utstyr. Vi ser på nye løsninger på alt fra blodrensing til filterløsninger. Det handler mye om å finne nye måter å gjøre ting på. For å konkurrere med de store må vi gjøre oss attraktive, sier Otterlei.

Fem slaktebåter i UK
I fjor vår gjennomførte AquaShip sin første slakteoperasjoner med kombinasjonsbåtene «Grip Austral» og «Grip Pacific» i Punta Arenas-området i Chile.

Les mer: AquaShip ser store markedsmuligheter i slaktebåt. Et verktøy for å berge betydelige verdier for våre kunder

Nylig signerte de en treårig kontrakt for slaktebåten «Aqua Mist» i UK, hvor AquaShip nå har totalt fem slaktebåter.

Markedet for slaktebåter er ett av segmentene rederiet ser for seg vekst i framtida. Men ambisjonene er store også for andre fartøytyper, ikke minst på det norske markedet.

Administrerende direktør Sverre Taknes tror kundene også ønsker større konkurranse her hjemme.

– Mange aktører i det norske markedet kjenner vi godt fra våre operasjoner i andre deler av verden. Der har vi over tid prestert og vokst sammen, så vi mener at vi har bevist at vi kan det å drive båter, selv i fjerne farvann, avslutter han.

Sverre Taknes, daglig leder i AquaShip. (Foto: Steve Hernes)