I en kronikk publisert på det konkurrerende nettstedet IntraFish.no angriper Marine Harvests konserndirektør for salg og marked, Ola Brattvoll, iLaks for å ha «fremlagt en rekke alvorlige anklager mot Marine Harvest og Morpol».
IntraFish.no er et lukket medium, en får ikke tilgang på sakene uten på ha abonnement. Men iLaks har, etterhvert, fått tilgang til kronikken direkte fra Brattvoll. Den er gjengitt ordrett under:
Morpol og Marine Harvest driver ikke med prisdumping eller prismanipulasjon
løpet av den siste måneden har det norske nettstedet iLaks fremlagt en rekke alvorlige anklager mot Marine Harvest og vårt datterselskap Morpol. Ifølge de udokumenterte påstandene fra anonyme kilder driver Marine Harvest og Morpol med prisdumping i ferdigvaremarkedet og prismanipulering i råvaremarkedet for atlantisk laks. Begge påstandene er ubegrunnede og uten substans. Til tross for et marked med svært høye råvarepriser, leverte Morpol et driftsresultat på 64 millioner (5 % driftsmargin) i Q4 2013. Det er derfor åpenbart at Morpol verken har drevet med prisdumping eller at Marine Harvest har brukt Morpol for å «by opp» prisen på laks.
2013 var et vanskelig år for produsenter av bearbeidet laks. Prisene på råstoffet økte raskt gjennom nesten hele året, og betydelig mer enn forventet. Siden det normalt tar tid å øke prisen på sluttproduktene, måtte de aller fleste produsenter ta betydelige tap gjennom mesteparten av 2013. Morpol var ikke et unntak, og tapte penger i årets tre første kvartaler. Dette kom imidlertid ikke som en følge av prisdumping eller markedsmanipulasjon, men som en følge av at ferdigvareprisen ikke lot seg heve like raskt som råvareprisen. Morpol jobbet imidlertid hardt gjennom hele året med å sikre en mest mulig effektiv drift, og kunne altså i q4 2013 vise til et positivt driftsresultat. Dette i et kvartal der ukeprisen (NOS/NASDAQ) i mesteparten av perioden var den høyest registrerte siden 2007.
Et bærende prinsipp i konkurranseretten er at selskaper, både små og store, har lov å konkurrere, og har lov å konkurrere hardt. Reglene er laget for å beskytte konkurransen og ikke konkurrentene. Det er nettopp gjennom hard konkurranse at målsettingen om effektiv produksjon og billigere varer til forbrukerne blir nådd. Marine Harvest kjøpte Morpol fordi Morpol er den mest effektive produsenten av røkelaks i Europa. Denne posisjonen skal selvfølgelig utnyttes til forbrukernes beste.
Gjennom integrasjonen med Marine Harvest ønsker vi å videreutvikle Morpol til å bli enda mer effektiv og til å kunne tilby konsumenter i Europa enda flere produkter av høy kvalitet til en attraktiv pris. For å få dette til vil vi opprettholde Morpols frie rolle på innkjøpssiden. Morpol har over mange år vært en svært god kunde for norske oppdrettere. De har tilbudt en fleksibilitet på størrelser og kvalitet på råvaren som få andre produsenter har kunnet tilby. Marine Harvest har ingen intensjon om å endre dette. Vi ønsker at Morpol fortsatt skal være en god kunde av norske oppdrettere, både innenfor og utenfor Marine Harvest. Slik har driftsmodellen fungert etter at vi tok over kontrollen av Morpol 1/10-2013, og slik ønsker vi at den skal være fremover.
Vi har forståelse for at mange av våre konkurrenter har hatt et vanskelig 2013. Vi har også forståelse for at mange er frustrerte over at prisene på ferdigproduktene ikke har holdt følge med råvarene. Marine Harvest har ikke drevet med prismanipulasjon og Morpol har ikke drevet med prisdumping for å styrke sin egen posisjon. Det kommer vi heller ikke til å gjøre i fremtiden, men det betyr ikke at vi kan love en enkel hverdag for våre konkurrenter. Vi skal fortsatt jobbe hardt for å være den mest effektive, innovative og lønnsomme bearbeideren i Europa. Først og fremst til fordel for de som konkurranselovgivningen er til for å beskytte, de europeiske konsumentene.
Ola Brattvoll
Konserndirektør Salg og Marked
Marine Harvest ASA