Advarer mot full integrasjon

507

Informasjonsansvarlig Øyvind Kråkås i Salmon Group advarer mot at store oppdrettselskaper integrerer seg oppstrøms i fiskefôr. Han frykter dette vil gå ut over pris, kvalitet og logistikk for de andre oppdrettskundene.

– Det er ikke økonomisk gunstig å integrere et fôrselskap i et oppdrettselskap, sier Kråkås, og viser erfaringene til Nutreco som tidligere eide Marine Harvest. – Dessuten er vi bekymret for den svekkede konkurransen i fôrmarkedet, legger han til.

I 2006 solgte det nederlandske fôrselskapet Nutreco alle aksjene i Marine Harvest med den begrunnelsen at de heller ville satse på kjernevirksomheten. De så begrensede synergier mellom fôr og oppdrett. Syv år seinere satser Marine Harvest på å bygge opp en egen fôrdivisjon, og børster dermed av støvet til gamle strategier brukt av Nutreco, men også av Pan Fish.

– Pan Fish var jo egentlig mye mer ambisiøse. De skulle jo integrere alt fra fiskeri til supermarked, sier Kråkås til iLaks.

Fôrprodusenten EWOS tenkte også på vertikal integrasjon i forbindelse med oppkjøpsforsøket av fiskemelselskapet Copeinca. En transaksjon som forøvrig ble torpedert på generalforsamlingen i Cermaq i mai.

– I råvareleddet kan det være en knapphetsproblematikk. Da ser jeg visse poeng med å integrere, men hvis det er et rimelig godt utbud av like produkt, synes jeg det ikke er like vesentlig at en sikrer seg kontroll over et bestemt volum.

Det åpenbare argumentet med å ha integrert fôrvirksomhet er å ta ut besparelser knyttet til forskning og markedsføring.

– Uten forskning blir man kun en produsent av bulkvarer, sier Kråkås. – En kunne sagt opp en del folk i salgsleddet, men spørsmålet er om det oppveier effekten ved at du ikke lengre har kampen om kundene.

Salmon Group kjøper fiskefôr for rundt en milliard kroner i året. På medlemslisten er selskaper som Osland Havbruk, Steinvik Fiskefarm, Eide Fjordbruk, Lingalaks, Tombre-gruppen og Øyfisk.

En markedssituasjon som idag, hvor en har tre fôraktører, gir en sunn konkurranse, der de knives om å levere det beste fôret til riktig pris.

– Det er jo egentlig tre ting som teller når du kjøper fôr: Det er jo prisen, men du måler det opp mot produkt og logistikk, ikke minst, sier han og peker særlig på leveringsdyktighet.

– Kommer en skjevt ut med fabrikker nasjonalt, kommer en svekket ut på leveranser. Vi er representert fra Rogaland til Nordland, og er avhengige at en kan levere like godt langs hele kysten.

– Det blir mer komplisert logistikk når en skal levere til alle fjorder og viker kysten rundt i all slags vær enn det gjør når en sender det landeveis, sier han.