Den første snøen har falt og listen over vogntog som står fast er lang. Trafikkskolelæreren Kjell Krane vil ha forbud mot «sommerbiler» på norske veier.
– Kaos-vinteren har allerede startet med vogntog som står fast nesten over alt, fastslår Kjell Krane.
Han håper dette kan bli en av de siste, skriver Fremover.no.
Trafikkskolelæreren er valgt inn som representant i «Trygg Transport», et samarbeid mellom veivesenet, veidirektoratet og transportbransjen.
Inspirasjonen er «Trygg trailer», et samarbeid mellom Statens vegvesen, region nord, og Fiske- og havbruksnæringens landsforening. Bedriftene sjekker tekniske forhold som antall kjettinger og mønsterdybde på dekk på de kjøretøyene som blir benyttet i denne transporten.
Nå utredes muligheten for å gjøre dette konseptet nasjonalt, men da under navnet «Trygg transport».
I forbindelse med oppstartsmøtet i august, ble en rekke problemstillinger satt på dagsordenen for den nye gruppen, deriblant utfordringer for vintertrafikken.
Kjell Krane, som representerer de autoriserte trafikkskolene, varsler at han vil foreslå forbud mot det han kaller «sommerbiler» i perioden fra 1. oktober til 1. april, skriver Fremover.
Han håper det etter hvert skal bli offisiell norsk politikk, og viser til at næringen etter hvert fikk gjennomslag for norske løsninger med en heve- og senkbar tredje aksling – boggi – for å øke framkommeligheten for tunge kjøretøy.
Resultatet blir at marktrykket øker på bakhjulene, det kan økes opp mot 20 tonn, og dermed er det mulig å komme opp selv relativt bratte stigninger også med 30 tonn i hengeren.
Utfordringen er akseltrykkbestemmelser, men lastebilnæringen har fått aksept for at dette er et grep som kan tillates når det er is på veien, det vil si når veikroppen er frosset.
– Men det er ikke mulig å gjøre slikt med biler med bare to aksler, sier Krane, når han begrunner forslaget om forbud.
Men for «utenforlandet Norge», er EU en motstander som gir de som vil ha egne norske løsninger, noe å bryne seg på, og eksemplifiserer:
– Det tok tre år å få gjort noe med kløtsj-direktivet (!), røper han.
Det vil si en bestemmelse om at tunge kjøreskolebiler skulle ha manuell girkasse, selv om det knapt finnes slike igjen i deler av Europa.
– Først da denne utviklingen nådde Sør-Europa, ble direktivet endret og vi fikk lov også å anskaffe kjøreskolebiler med automatgir.
Han våger ikke si noe sikkert om når et eventuelt forbud mot de toakslede bilene kan være innført, men fastslår at det ikke under noen omstendighet vil skje noe denne vinteren.
Krane tror det skal være mulig at gods fraktes til norskegrensa, eksempelvis på Bjørnfjell, at tilhengere hektes på norske biler der, og fraktes sikkert til bestemmelsesstedet av både materiell og folk som behersker vanskelige kjøreforhold.
Han viser i den forbindelse til en transportør på Finnsnes:
– Vedkommende har anskaffet ei trekkvogn. Med den bistår han utenlandske transportører ved å trekke hengere mellom Senja og Finnsnes, forklarer Kjell Krane, som mener det er mange som må engasjere seg om trafikken skal bli tryggere om vinteren.
– Ikke minst gjelder det oppdragsgiverne, sier Krane som er av den oppfatning at altfor mange heller ser etter billige, enn gode, løsninger.