Enghav åpner for Lerøy

754

Sjømatgrossisten Enghavs bortfall som leverandør til ICA åpner for hovedkonkurrenten Lerøy.

Konkurstruede Enghav leverer et komplett produktsortiment for sjømat. Hummer, blåskjell, ørret, krabbe, blåkveite, steinbit – alt. I det som tidligere var et fragmentert grossistledd er det ikke mange igjen.

Enghav, tidligere Seabell og Naustvik, og mangeårig hovedaksjonær Domstein hadde store ambisjoner for etableringen av en egen nasjonal grossistvirksomhet for sjømat. Det var utvilsomt noe av et strategisk skifte for måløyselskapet Domstein: Fra fiskeindustri til grossist av sjømat – med vidt spekter.

Enghavs hovedkonkurrent i det norske markedet er Lerøy. Da bergensselskapet Hallvard Lerøy AS og børsnoterte Domstein like etter årtusenskiftet bestemte seg for å konsolidere grossistleddet for sjømat utviklet de etterhvert en duopol-lignende tilbudsside som totalleverandører av sjømat til de storkjøkken og dagligvare.

Etter at Enghav i går, noe overraskende, meldte oppbud, står Lerøy-konsernet igjen som eneste leverandør av et fullt sjømatsortiment. Lerøys markedsposisjon kan ligne noe av et monopol. Lerøy er nå den eneste som tilbyr en helintegrert, landsdekkende distribusjon av sjømat til den norske dagligvarehandelen.

Lerøy Seafood Groups konsernsjef Henning Beltestad er ikke spesielt snakkesalig om situasjonen rundt Enghav.

– Hvordan forholder Lerøy seg til oppbudet i Enghav? Har dere dialog med ICA?

– Ingen kommentar, er alt Beltestad vil si om dette til iLaks.

Men det er ikke utelukkende den store ICA-kontrakten som er av betydning for Enghav. Enghav er leverandør til en rekke virksomheter, både innenfor offentlig og privat næring. Kundene finner en i storhusholdnings- og dagligvarebransjen. Selskapet har eget fiskemottak på Flekkerøy i Kristiansand og distribusjonssentra i Tromsø, Bodø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand i tillegg til hvoedkontoret i Oslo.

Enghav-bilene er kjente innslag i mange av landets byer. Inntil nylig har Enghav kjørt cirka 800-1.000 daglige ferskvareleveranser med 50 spesialbiler i egen kjølekjede, fremgår det av selskapets egen hjemmeside. Nå gjenstår det å se om bilene er parkert for godt.