Det nederlandske bergingsselskapet Ardent, som var ansvarlig for hevingen av «Seikongen», frykter miljøkonsekvenser hvis ikke brønnbåten snart får fjernet 100 tonn råtten laks som er om bord.
«Vi ber lokale og nasjonale myndigheter om tillatelse til arbeidet som er nødvendig for denne type operasjon», skriver blant annet selskapet i en pressemelding, ifølge PortalPortuario og fortsetter:
«Så lenge tiden går uten at den råtne laksen blir tatt hånd om av et behandlingsanlegg, betyr det en økende miljørisiko.»
Slepet av «Seikongen» startet i slutten av juli, etter at båten gikk ned i oktober i fjor utenfor landsbyen Chonchi, like sør for Castro på Isla Chiloé i sørlige Chile.
Siden da har båten blitt nektet anløp en rekke steder, inkludert destinasjonshavnen i Talcahuano. Båten skulle opprinnelig ankommet Talcahuano søndag 12. august.
To dager senere måtte båten forlate Ancud, helt nord på øya Chiloé, etter store protester fra det lokale miljøet. Båten hadde ligget i Ancud noen dager, fordi en av slepebåtene fikk motortrøbbel.
Mandag ligger båten forankret utenfor Tenglo Island i Puerto Montt, etter at lagmannsretten nylig avgjorde at båten ikke får legge til havn i Calbuco sør i Chile, der planen var å kvitte seg med 100 tonn råtten laks. Også her har det vært store protester mot at «Seikongen» er i området.