Nå er iLaks størst

704

Ti dager etter lansering inntok 213.179.57.190 posisjonen som den største nettavisen for oppdrettsnæringen. Og nå begynner utlendingene å få øynene opp for iLaks.

Fredag passerte iLaks IntraFish, og inntok dermed posisjonen som den største nettavisen for oppdrettsnæringen. 213.179.57.190 har nå 1.907 unike og returnerende brukere. IntraFish.no har til sammenligning cirka 1.800 betalende abonnenter, Kyst.no hevder å være jevnstor med IntraFish.no, mens FiskeribladetFiskaren.no har 1.628 abonnenter – alle tall ifølge kilder internt hos de nevnte nettavisene.

Totalt har 213.179.57.190 hatt 11.570 sidevisninger siden oppstart. Av alle de 4.078 som har vært inne og kikket på iLaks’ sider, har 53,3 prosent returnert til siden, viser Google Analytics.

Ikke minst ved hjelp av oversettelsestjenesten Google Translate, er det en økende andel utenlandske lesere som klikker seg inn på iLaks. De siste par-tre dagene har iLaks blitt lest blant annet i Kiev, Seattle, Taiwan, Concepcion, Lille, Moskva, Fort Lauderdale, Montreal, London, Ijmuiden, Puerto Varas, Santiago, Reykjavik, København, Thisted, Hjørring, Benidorm og Malaga.

En viktig trafikk-generator for iLaks er utstrakt bruk av sosiale medier. Med drahjelp av (særlig) Facebook, Twitter og LinkedIn, går jungeltelegrafen lynraskt i 2013.

– I og med at iLaks er gratis, er det naturligvis vesentlig lettere å bygge lesermasse enn for aviser med individuelle passord og friske abonnementspriser, sier iLaks-redaktør Aslak Berge, og legger til at trafikktallene for nettavisen fortsatt er i startgropen.

– Det er ikke en aktuell problemstilling å ta betalt abonnement for iLaks. iLaks skal være gratis og annonsefinansiert, understreker han.

–    Pågangen fra annonsører har vært betydelig. Ordreboken for bannerannonser er langt over budsjett, sier salgsansvarlig Trine Forsland i iLaks i en kommentar.