Kjøpefesten

512

Oppdrettsnæringen ligger an til å håve inn rekordhøye 9,5 milliarder kroner i år. Det vil kunne gi en voldsom effekt på leverandørindustrien.

iLaks har beregnet at norske lakseoppdrettere kommer til å sope inn hele 9,5 milliarder kroner i driftsresultat for 2013. Etter at banksjefen og futen har fått sitt, er det fortsatt rikelig å fordele. Mye av nettoresultatet vil gå i kontantutbytte til eierne. For de siste 12-13 år har i hvertfall oppdretterne at de ikke må gire opp resultatet i oppgangstider og kjøpe høyt prisede konkurrenter for lånte penger.

Men, og det er det viktige her, en anselig del av milliardpotten vil gå til den rikholdige underskogen av leverandører til bransjen. Det vil gå til kjøp av filetmaskiner, dykkertjenester, software, nøter, fôringsanlegg, arbeidsbåter, fortøyninger, brønnbåter, resirkuleringsanlegg og fôrflåter. Det er per idag ikke ledig produksjonskapasitet (les: konsesjoner) til å øke nevneverdig på smoltinnkjøp og fôrregninger, men alt av anlegg og eiendeler kan og bør være state of the art.

Kommentar: Aslak Berge
Kommentar: Aslak Berge

– Idet vi gikk inn i 2012 visste vi at CAPEX spending (investeringer – red.anm.) i vårt viktigste markedssegment, den globale lakseindustrien, ville bli redusert med mer enn 30 prosent sammenlignet med 2011. Prisene for laks hadde gått betydelig ned høsten 2011, noe som affekterte vår ordrebok og forretningsvolumer inn i året, skrev utstyrsprodusenten AKVA Group i sin årsrapport for 2012.

Til våren kan selskapet skrive nesten det samme i årsrapporten for 2013 – en må bare ha positivt fortegn.

Utstyrsprodusentenes avhengighet av lakseoppdrettselskapenes kjøpekraft har historisk vært høy – og det er den fortsatt. Men med atskillig romsligere cash-beholdning hos kundene, vet utstyrsprodusentene at oppdretterne vil bruke en god skjerv av rekordresultatene på å sikre seg topp moderne, teknologisk ledende og robust verktøy.

Konkurranseintensiteten i denne delen av laksemarkedet er tøff, noe avansen med all tydelighet har vist – over mange år. Vinnerne i den nært forestående kjøpefesten i utstyrsleddet er fremfor alt de som har gode produkter å selge, men også de som vet å selge og markedsføre det. De synlige, de som fanger interessen. De vinner, og de vinner mye.