Innbringende seilas

830

De spiller avgjørende roller i smoltutsett, avlusning og frakt av matfisk til slakteriene. Brønnbåtene er oppdrettsnæringens arbeidshester. Det tjener rederiene godt på.

Fraktinntektene til brønnbåtnæringen har økt jevnt over mange år. Redskapen blir stadig mer teknologisk avansert, og det betaler seg for både rederi og kunde. Mest av alle tjener børsnoterte Sølvtrans. 91,7 millioner kroner seilte ålesundrederiet inn i driftsresultat i 2012. Det ga en driftsmargin på hele 33,4 prosent.

Sølvtrans smykker seg gjerne med at de er verdens største brønnbåtrederi. Rederiet har 12 båter under kontrakt i Norge, Storbritannia, Canada og Chile. I tillegg har Sølvtrans to nye båter under bygging. Men målt etter omsetning, var de ikke størst i 2012. Det var nemlig Harøyselskapet Rostein.

Kontraheringsivrige Rostein har i en årrekke hatt verdens største brønnbåter. Målt etter driftsmarginer er det imidlertid andre rederier som er vesentlig mer lønnsomme enn Rostein, som noterte seg for en driftsmargin på 19,1 prosent i fjor. Med en brønnkapasitet på 4.500 kubikkmeter er flunkende nye Ro Fjell er verdens største brønnbåt, etter å ha tatt over denne posisjonen fra en annen Rostein-båt, Ro Master, i sommer. Ro Master har forøvrig en brønnkapasitet på 2.800 kubikkmeter.

Mest lønnsom av dette utvalget fra brønnbåtnæringen er imidlertid sunnhordlandske Bømlo Brønnbåtservice. En driftsmargin på 41,9 prosent er det svært mange av verdens rederier, og oppdrettselskaper også, for den saks skyld, som misunner selskapet.

Mens shippingnæringen generelt er preget av lav markedsvekst, overkontrahering og nedgangstider, er det anstendig lønnsomhet og sterk vekst i brønnbåtnæringen. I kraft av å være spesialtransportør i et nisjesegment, går rederiene klar av skipsfartsnæringens tunge utfordringer.

Mill NOK
Rederi Omsetning EBIT EBIT-margin
Sølvtrans 274,3 91,7 33,4 %
Norsk Fisketransport 160,4 20,0 12,5 %
Rostein 296,5 56,5 19,1 %
Bømlo Brønnbåtservice 148,8 62,4 41,9 %
Seistar Holding 87,6 13,5 15,4 %