Lønnsom vekst for Salma

818

Salma-produsent Salmon Brands la bak seg et nytt vekstår i 2012. På fire år er topplinjen nær tredoblet. Og veksten er lønnsom.

Lakseloinen Salma har blitt en schläger i det norske dagligvaremarkedet. Bare siden 2009 har eierselskapet Salmon Brands økt salget fra 80 til 216 millioner kroner.

Det er ikke bare i kjølediskene til norske matvarebutikker Salma har gjort seg gjeldende. Salmon Brands satser i økende grad i eksportmarkedet, og da særlig i Sverige som er blitt et stadig viktigere marked.

På sin egen hjemmeside reklamerer Salma med å være en garantert fersk, skinn- og benfri lakseloin, produsert på et av verdens mest moderne oppdrettsanlegg på Bømlo. Fra laksen svømmer i sjøen til den er ferdig vakuumpakket, tar det maksimalt fire timer.

Årsresultat Salmon Brands

Alle tall i mill NOK
2012 2011 Endring i %
Omsetning 217,7 191,3 13,8 %
Driftsresultat 5,7 1,8 216,7 %
Resultat før skatt 4,4 1,1 300,0 %
EBIT/Sales 2,6 % 0,9 %