Mens russiske veterinærmyndigheter angriper norsk oppdrettsnæring for manglende kvalitetskontroll spiller norsk laks hovedrollen når den store russiske sushikjeden Planeta Sushi fronter kvalitet og mattrygghet.
Sushikjeden Planeta Sushi har 118 restauranter i Russland, og 54 bare i Moskva. Det siste året har de kjempet hardt mot massiv feilinformasjon på hjemmemarkedet knyttet til kvalitet og mattrygghet i sushisegmentet. Kampanjen «Right to Quality» hadde derfor som mål å fortelle at sushi er både trygt og sunt, alt gjennom faktabasert informasjon om opphav, produksjon og tilbereding. Norsk laks fikk hovedrollen da Planeta Sushi lanserte kampanjen, skriver Norges Sjømatråd på sine hjemmesider.
– Planeta Sushi ga norsk laks hovedrollen i å dokumentere både kvalitet og mattrygghet. Opphavet ble gjort relevant. Det ligger innbakt i begrepet norsk laks at det er en trygg og bærekraftig råvare. Vi kjente på vår side behov for å formidle faktabasert informasjon om norsk laks. Så da Planeta Sushi tok kontakt, ble det starten på et vellykket samarbeid, sier fiskeriutsending Jan Eirik Johnsen i Norges sjømatråd.
Kampanjen er støttet av russiske myndigheter og har oppnådd stor nasjonal oppmerksomhet både i betalte og ubetalte kanaler. Sosiale medier som Youtube har vært hovedkanal for prosjektet. Den anerkjente journalisten og bloggeren, Igor Cherskiy, fulgte norsk laks fra merd til servering dokumentert gjennom tre filmer med ulik lenge. Den ene filmen er sett av nesten 350 000 på Youtube, og fokuserer i stor grad på forhold rundt lakseproduksjonen i Norge.
Som et resultat av samarbeidet med Planeta Sushi, ble det arrangert en egen pressetur til Norge med flere av Russlands ledende kulinariske og livsstilsmagasiner, noe som ytterligere har promotert norsk laks for millioner av russere. I tillegg vil kampanjen forlenges utover høsten med informasjon om norsk laks, og hva norsk opphav har å si for kvalitet og trygghet på hvert bord i alle kjedens restauranter.
– Norges sjømatråd sin profil passer perfekt til Planeta Sushi. Vi er begge opptatt av faktabasert informasjon og opphav. Resultatet overgår ambisjonene vi hadde. Kampanjen har helt klart gitt økt kunnskap om mattrygghet knyttet til sushi og også norsk laks, sier Jekaterina Palval, som ledet kampanjen for sushikjeden.