Marginekspansjon endrer fôrmarkedet

539

Fra 2008 til 2012 har de tre store fiskefôrleverandørene Skretting, EWOS og BioMar doblet sine driftsmarginer. Økte profittpåslag og stigende fôrpriser tiltrekker seg nye leverandører som snart kan stå bak en tredjedel av markedet.

Det har vært lukrativt å selge fiskefôr de siste årene. Mens den gjennomsnittlige EBIT-marginen til de tre dominerende fôrleverandørene, Skretting, EWOS og BioMar, i 2008 var beskjedne 3,4 prosent har den de følgende fire år blitt doblet. I 2012 var snittmarginen nemlig 6,8 prosent.

Fôrmargin-s

Dette har ikke gått upåaktet hen blant kundene – oppdretterne. Fôr er den desidert viktigste kostnadskomponenten i oppdrettsfisk. Økte priser på fôret samtidig med rause påslag i avansen merkes på fakturaene oppdretterne mottar.

Fôrleverandørene balanserer på en knvisegg. Dagens oligopol må ikke bli for lønnsomt. Da kan den tiltrekke seg flere spillere og gi marginskvisende konkurranse. Tidligere har Ålesundfirmaet Fjordlaks truet med å bygge egen fôrfabrikk. Enn så lenge har imidlertid Fjordlaks’ fôrplan vært en tom trussel – den har ikke blitt realisert. Men det har derimot Marine Harvest gjort med sin nye fabrikk i Bjugn. Den vil levere sin første fôrlast i juli neste år. Marine Harvest har fått vann på fôrmøllen og jakter allerede tomter til sin andre fabrikk. Samtidig har lille Polarfeed har varslet ambisjoner om å vokse kraftig. Gitt at begge disse realiserer sine fôrmål, vil de sammen stå bak en produksjon på mer enn 800.000 fiskefôr.

En modell med et fragmentert fôrmarked er forøvrig slik Norges hovedkonkurrent i laksemarkedet driver. Flere av de store chilenske lakseoppdretterne er tuftet på tunge fiskemelselskaper, som selv står bak egen fôrproduksjon. Høy konkurranse har gjort fôrselskapenes marginer i Chile vesentlig lavere enn i Norge.

Det norske fôrmarkedet ligger idag rundt to millioner tonn. Marine Harvests og Polarfeeds vekstplaner vil kunne samle omlag en tredjedel av landets fôrbehov. Dette vil true med ledig produksjonskapasitet og intensivert markedsarbeid for de tre store. Det vil også kunne bidra til å endre konkurransedynamikken i fiskefôrmarkedet. Det er prisen for noen litt for gode år for fôrleverandørene.