– Fiskefôr er logistikk. Råvare inn, ferdigvare ut. Og så er det fiskehelse-biten, sier Alf-Helge Aarskog. Marine Harvests toppleder har store forventninger til selskapets egen fôrvirksomhet.
Han viser en plansje som illustrerer at Marine Harvest allerede har to 3.000 tonns bulkbåter under bygging. De to vil spille nøkkelroller i å forsyne Marine Harvests mange oppdrettsanlegg langs kysten med fiskefôr. Strømlinjeformet logistikk er av vital betydning for å få lønnsomhet i virksomheten.
– Bare det å slippe å levere spesialfôr til alle de som skal ha spesialfôr, er mye penger å spare på, forteller Aarskog.
Samtidig som Marine Harvest bygger fôrfabrikk på Bjugn vest for Trondheim, jakter storfisken også lokaliteter for bygging av en ny fabrikk. Det gjør forøvrig også landets fjerde største fôrprodusent, Polarfeed. Sistnevnte har planer om å bygge en 250.000 tonns fabrikk i Midt-Norge – og vil ha med seg oppdrettere på spleiselaget. Til tross for felles fôrambisjoner har det har imidlertid ikke vært samtaler mellom Marine Harvest og Polarfeed. Det bekrefter Aarskog overfor iLaks.
Hovedforklaringen er at Marine Harvest ikke vil bygge en ny fabrikk i Midt-Norge. Selskapet kikker heller på mulige tomter på Vestlandet og i Nord-Norge.
– Jeg kjenner ikke til det, sier Aarskog til iLaks om Polarfeeds nye prosjekt. – Vi har jobbet med dette i flere år, legger han til.
Marine Harvests fôrplaner applauderes av oppdrettskonkurrent Grieg Seafood.
– For vår del ønsker vi velkommen Marine Harvests satsing på fôr. Vi ønsker flere uavhengige fôrprodusenter, sier Grieg Seafoods konsernsjef Morten Vike.
– I Canada har vi to for leverandører – og det er stor forskjell på to og tre. Vi er tilhengere av konkurranse. Ikke minst siden det da blir mer fokus på produktet, sier Vike.