Vil ha sushi på konfirmasjonsbordet

Nyheter
1680

Det tradisjonelle koldtbordet står fortsatt høyt som foretrukket festmat på høytidsdagen konfirmasjon. Det samme gjør populære retter som tapas og taco.

Ungdommelig festmat
– Så enda mer gledelig er det å se at sushi baner vei og har tatt plass i ungdommenes hjerter som festmat, sier analytiker Ida Svensson i Norges sjømatråd.

På landsbasis kommer sushi på sjetteplass med 12,9 prosnet på topp ti lista over «dersom ungdommen selv fikk velge konfirmasjonsmaten sin». I Oslo er tallene høyere med 27,8 prosent som ville valgt sushi. Troms fylke kommer på en god andreplass med 17,6 prosent.

Fakta

SUSHI I NORGE: Vi kjøpte sushi for 839 millioner kroner i 2015. Vi kjøpte mer sushi på restauranter og mindre i dagligvaren i fjor sammenlignet med året før. Totalomsetningen i storhusholdningsmarkedet som selger sushi nådde i fjor 1m6 milliarder kroner.  

143 kroner per osloinnbygger
Hovedstaden kan på årsbasis skilte med det største sushikonsumet per innbygger i Norge. Mens Oslo samtidig er byen i Norge som spiser minst fisk sammenlignet med resten av landet, er det de største konsumentene av sushi. Ferske målinger viser at hver innbygger i Oslo kjøper sushi for 143 kroner i 2015. Sørlendingene er de som bruker minst på sushi med 57 kroner i året. Deler vi sushiomsetningen på samtlige innbyggere i Norge bruker hver og en av oss 95 kroner i året på den japanske tradisjonsretten.

At Oslo kommer høyest på lista er ikke overraskende da det har sammenheng med at det også er Oslo som har de fleste sushirestaurantene og andre utsalgssteder for sushi.

Trendy matinnovatører
– Oslo var også først ute med å omfavne sushitradisjonen da den kom til Norge. Det var her vi fant de første, og i mange år de fleste sushirestaurantene. Sushi har i lengre  tid blitt sett på som trendy, noe vi ser i framveksten av sushi over hele landet. Matinnovatører kaller vi de som først omfavner nye retter og nye impulser, og for sushiutbredelsen i Norge sin del, startet den med gode innovatører i hovedstaden. I fjor spiste vi sushi i Norge for 839 millioner kroner og antall sushirestauranter landet over har eksplodert i antall, sier Svensson.

Det er TNS Gallup som har utførtspørreundersøkelsen på oppdrag av Sjømatrådet. Sjømatrådet har som en av sine oppgaver å stimulere og fremme økt sjømatkonsum i Norge, og denne gangen var de nysgjerrige på om ungdommen selv ville sette sjømat på konfirmasjonsmenyen sin. Spørreundersøkelsen er utført blant 1000 mennesker over 18 år i hele landet og spørsmålet var «om ungdommen selv fikk velge, hva tror du de ville valgt».

– Vi er svært begeistret over å se at retter som sushi blir oppfattet som kult og godt også blant de yngre. Nå blir det ekstra interessant å følge med i årene som kommer, om sushi og sashimi konkurrerer ut andre retter som typisk hyggemat og mat til festlige anledninger, sier markedsrådgiver Sara Møllebakken.

Topp 10 lista

Koldtbord 43,5 %

Tapas 32,2 %

Taco 29,6 %

Pizza 23 %

Steik 17,2 %

Sushi 12,9 %

Gryterett 8,2 %

Laks 3,9 %

Smørbrød 3,9 %

Sodd 2,9 %