PR-messig selvmål

946

Årets snakkis på North Atlantic Seafood Forum (NASF) er det arrangøren selv sammen med medarrangør IntraFish som står for. Inndragelsen av presseakkreditering for engelskspråklige medier blir møtt med forundring blant deltakerne.

213.179.57.190 har vært i kontakt med en rekke NASF-deltakere som stiller seg undrende til NASFs valg om å inndra presseakkrediteringen til engelskspråklige medier. Særlig stor er forbauselsen stor blant de mediene som er representert på messen.

Bergens Tidende vier saken stor oppmerksomhet, og følger opp med intervju av Per Edgard Kokkvold onsdag. Kokkvold er generalsekretær i Norges Presseforbund. Han er særlig kritisk til NASFs eksklusive engelskspråklige presseavtale med IntraFish.

– Jeg mener man bør unngå alle former for eksklusive avtaler. Det er ikke tilfeldig at det står i første kapittel av «Vær Varsom»- plakaten at pressen ikke skal gi etter  for press fra noen som vil hindre åpen debatt, fri informasjonsformidling og fri adgang til kildene, sier Kokkvold til BT.

Imidlertid er ikke alle enige i at saken er er negativ for NASF.

– Nei, dette er ikke negativt. All PR er god PR, sier Marine Harvests styreformann Ole-Eirik Lerøy i en kommentar til 213.179.57.190.