PR-rabatt på Austevoll Seafood

584

Fiskemelkonglomeratet Austevoll Seafood eier 62,6 prosent av pengemaskinen Lerøy Seafood Group. Det hindrer ikke aksjemarkedet fra å prise børsverdien til Lerøy 1,9 milliarder kroner høyere enn morselskapet. Austevoll Seafood har en omfattende jobb med å la nye og eksisterende investorer bli kjent med selskapet og servere argumenter for hvorfor en bør eie aksjen.

Under onsdagens resultatfremleggelse, i likhet med mange tidligere, brukte Austevoll Seafoods konsernsjef Arne Møgster god tid på å drøfte prisutvikling og forvaltningsregimer av tobis og makrell. Han gikk gjennom siste nytt i fiskeriforhandlinger mellom færøyværinger og islendinger, samt arbeidet med å styrke inntjeningen i nyinnkjøpte Norway Pelagic.

Men det blir forsvinnende lite på bunnlinjen i Austevoll Seafood av dette.

019

For Austevoll Seafood er primært majoritetseier i Lerøy Seafood Group, med 62,6 prosent av aksjene i beltet, og inntjeningen har i flere år i høy grad vært preget av dette. Foruten de bergenske lakseaksjene har Austevoll Seafood en 6,9 prosent markedsandel av det enorme anchovetas-fiskeriet i Peru (ifølge konkurrenten Copeincas presentasjonsmateriale). På sine 59 mottaksanlegg tar Austevoll Seafood-konsernet i mot og prosesserer astronomiske 1,8 millioner tonn fisk årlig. Mesteparten av dette er i Peru og Chile. Rekordhøye priser for fiskemel og -olje til tross, eventyrlig lukrativt har ikke dette engasjementet så langt vært for aksjonærene i Austevoll Seafood.

Mens Lerøy Seafood Groups egenkapital prises til 9,7 milliarder kroner på børsen, prises Austevoll Seafood til 7,8 milliarder kroner. Spranget på 1,9 milliarder kroner kan delvis forklares pedagogisk og kommunikasjonsmessig.

Austevoll Seafood er et av få blant de større børsnoterte selskapene som ikke holder seg med egen PR-rådgiver. Det merkes. Ikke bare i resultatfremleggelser og presentasjoner, men også i børsmeldinger.

Det er heller ikke veldig mange finansanalytikere som følger aksjen som er veldig skråsikre med hensyn til hvor aksjen skal. Kort og godt fordi analyseverktøyet ikke fungerer optimalt for selskapets fragmenterte virksomhet. Det faktamaterialet som foreligger er ikke omfattende nok til å  bygge gode aksjemodeller. Dette gjør analytikerne usikre. Usikkerhet betyr risiko. Risiko er et negativt ladet begrep, og kan gi rabatt på prisingen av aksjen.

iLaks vet også at flere av Austevoll Seafoods øvrige større aksjonærer er alt annet enn tilfreds med informasjonsstrømmen fra selskapet. På den annen side har Møgsterfamilien, som er største eier i Austevoll Seafood, flere ganger uttalt at de mener aksjen er for billig – særlig sammenlignet med de andre større fiskeaksjene på Oslo Børs.

Det er godt mulig at aksjen er billig, men det kan også hende den er dyr. Hvem vet?

Problemet med mangelfull informasjon fra et selskap på børsen, er at det kan utvikle seg en rabatt på børsverdien. Og får en rabatt på aksjene, er halve poenget med å være notert på børs borte.