Utstyrsprodusenten Ocea leverer fem høyt utrustede og kraftige båter til Dykkerservice-Gruppen.
Ocea har i løpet av de siste 12 måneder levert ått arbeids båter til havbruksindustrien i inn og utland. Blant disse fikk Ocea i oppdrag å bygge 3+2 katamaraner til Dykkerservice-gruppen, der de to siste vil bli levert tidlig sommeren 2013. Den samlede investeringen for Dykkerservice er på rundt 80 millioner kroner, skriver Ocea i en pressemelding.
– Dette er unike båter med et meget høyt utstyrsnivå og det har vært et stort og krevende prosjekt for Ocea, det har gitt oss verdifull erfaring som vi drar med oss videre inn i andre prosjekter sier Karl-Petter Myklebust, Daglig Leder i Ocea.
Ocea produserer arbeidsbåter til oppdrettsnæringen og Oceas båtteam har mange års erfaring i salg og prosjektledelse av bygging av arbeidsbåter i stål og aluminium. De fleste båter som er levert er laget i stål, men Ocea har også utvidet produktporteføljen med aluminiumsbåter etter ønske fra kunder om våre båter i dette materialet.
Båtene bygget av Ocea stiller i en egen divisjon, sammenlignet med tilsvarende båter i samme størrelse. Over 20 års erfaring er hovedgrunnen til dette.
– Vi ser hva vi trenger i jobben, sier daglig leder Jon Sindre Kragset i Dykkerservice. Han forteller at båtene har ballasttanker som kan fylles slik at båtene blir senket helt ned til «tunnelen» i skroget og dermed blir ekstremt stabile ved for eksempel kranarbeid. I tillegg er de nyeste modellene utstyrt med multistråleanlegg, som gjør at de får opp 3D bilde av havbunnen i en 100 meters radius ut fra båten. Dette er svært nyttig ved ankerhandtering, og i. f.m kabellegging.
– Vi får ut tredimensjonale tegninger av bunnen, samtidig som vi får kartlagt bunnforholdene i forhold til hardhet, type bunn med mer, sier Kragset. Han vektlegger at det er West Dykkerservice og Ocea sin lange erfaring i praktisk arbeid som muliggjør bygging av så unike båter. Utstyret og håndteringen av anker er et godt eksempel. Våre små katamaraner har en ankerhandtering på lik linje med store offshorebåter med tanke på risiko, avslutter han.