En skatteflyktning utenfor Giskes dør

613

Verdens rikeste nordmann har ikke norsk statsborgerskap. Han har rømt landet grunnet sitt betente forhold til norske myndigheter. Nå banker han på næringsminister Trond Giskes dør, og ber om hjelp til å danne et lokomotiv i laksebransjen.

Skipsreder John Fredriksen har bygget opp en formue som ingen nordmann noensinne har vært i nærheten av. Kapitalen er bygget på havet. For det meste har investeringene vært i stål, men nå begynner også de biologiske verdiene å utgjøre en anselig andel av den kypriotiske statsborgerens formue. Hans eierpost på en fjerdedel av Marine Harvest ligger an til å bli et vesentlig større engasjement hvis Marine Harvest får tilslaget på å ta over Cermaq.

Fredriksen har gjentatte ganger de siste årene, gjerne på fortauet utenfor Theatercafeen, proklamert sin misnøye med norske myndigheter. Misnøyen går helt tilbake til 1986, da Fredriksen ble kastet i fengsel i 113 lange dager. Med årene har ble misnøyen bygget seg så stor at skatteflyktningen flagget ut til Kypros.

019

Tidspunktet for fremleggelsen av budet gir vel heller ikke plusspoeng eller gullstjerner i boken for Fredriksen. Kvelden før Arbeidernes dag, 1. mai.

Den norske stats eierskap i Cermaq har lenge vært gjenstand for diskusjon. Opprinnelig stammer det fra eierskapet i Statens Kornforretning. Statkorn Holding ble, gjennom mange oppkjøp og restruktureringer, gjort om til et fiskefôrselskap som ved årtusenskiftet kjøpte seg opp i lakseoppdrett i utlandet; Chile, Canada og Skottland. Således sto oppdrettsvirksomheten i konkurranse til norsk lakseoppdrett, inntil Cermaq i 2005 kjøpte steigenselskapet Follalaks og omdøpte det til Mainstream Norway.

Hvorvidt Staten bør eie et integrert fôr- og oppdrettselskap er det få gode argumenter for. Nå kan Staten kvitte seg med hele problemstillingen og cashe inn 4,2 milliarder kroner. Gitt at Norge får en borgerlig regjering til høsten, er oddsene lave for at eierposten på 43,5 prosent av Cermaq går under hammeren. Men da er det ikke sikkert Marine Harvest fortsatt er interessert. Toget går i mai – fire måneder før Stortingsvalget.

Men, enn så lenge er det næringsminister Trond Giske som har saken på sitt bord. John Fredriksen må bare finne seg i å vente. I Marine Harvests lokaler i Stortingsgaten, like ved Stortinget. På Arbeiderparti-statsråden og den rød-grønne regjeringens svar.