Med fortsatt solid trafikkvekst, blant annet drevet av saker fra Brüssel-uken og Russland-striden, styrker iLaks sin posisjon som den største nettavisen for oppdrettsnæringen.
Etter at iLaks ble lansert i begynnelsen av mars, har over 19.000 lesere vært inne og lest saker. Ifølge Google Analytics har 213.179.57.190 nå 5.140 unike og returnerende brukere. Alt i løpet av åtte uker. iLaks er ikke kjent med andre nettmedier som kan matche dette leserantallet for fiskeri- og havbruksnyheter. Det faktum at flere av de konkurrerende nettmediene tar betalt, begrenser naturligvis leserinteressen vesentlig for disse aktørene.
iLaks har imidlertid ingen planer om å ta betalt fra sine lesere. Avisen er åpen for alle som ønsker å holde seg oppdatert om det som skjer i havbruksnæringen. En trenger heller ikke passord for å få tilgang til sakene. Avisen er utelukkende finansiert av annonser.
– Vi opplever god interesse for å annonsere hos oss. Særlig stor er etterspørselen på de øverste bannerne på siden, sier salgsansvarlig Trine Forsland i iLaks. – Lesermassen til tross, vi har vesentlig rimeligere priser på bannerannonser enn våre største konkurrenter, legger hun til.
I og med at iLaks er gratis, er nettavisen ikke utelukkende tilgjengelig for eliten – de med høy betalingsevne og -vilje. I tillegg til havbruksnæringens toppledelse og beslutningstakere i og rundt industrien, har iLaks også allerede mange studenter, røktere, miljøvernere og fabrikkarbeidere som faste lesere. Det er vi glade for. Med det åpnes helt andre lesergrupper. Det bør vekke interesse, ikke minst innen rekruttering.