Satser på emiratene og Saudi Arabia

648

iLaks publiserte tidligere i dag en artikkel som viser at den norske lakseeksporten øker mest i Estland, Helles, Canada, USA, Israel og De forente arabiske emirater. Norsk Sjømatnæring ønsker å selge mer fisk til nye markeder.

-Jeg kan ikke si hvorfor Estland er det landet som øker mest, men generelt vil jeg si at næringen og Norges Sjømatråd staser på prosjektet Nye Markeder, som ble satt i gang ved nyttår, sier Bjørn Erik Stabell, lakseansvarlig i Norges Sjømatråd til iLaks.

Prosjektet Nye Markeder ledes av Ingelill Jacobsen. Hun sier til iLaks at det i første omgang skal satses tungt i India, Forente Arabiske emirater og Saudia Arabia.

-Dette er en langsiktig satsing hvor vi har med aktørene, markedsgruppen og våre egne utsendinger. Satsingen skjer i land der det er en viss eksport, men der vi mener det er potensial til å selge mer, sier Jacobsen.

Hun har et budsjett på 10 millioner kroner. Slett ikke alt skal brukes for å markedsføre laks. For eksempel skal det brukes en del ressurser på å markedsføre torsk i Kina.

Lenge har det vært et stort ønske om å selge mer fisk til India. Med nesten en milliard konsumenter, er potensialet stort. Ingelill Jacobsen sier at et av problemene med det indiske markedet er kjølekjeden.

-Det er få supermarkeder i India. Det meste av fisken omsettes via små, familieeide bedrifter. Hypermarkedskjeder som Carrefour og Wal-Mart har til nå ikke fått lov til å etablere seg i India, sier Jacobsen.

-Hvilke kriterier ser dere etter før dere velger å satse på nye markeder?

-Det er veldig mange, veksten i økonomien, befolkningen, andel unge og distribusjonskjedene er noe av det vi ser på. I et slikt perspektiv er for eksempel det tyrkiske markedet interessant for oss, sier Jacobsen.