Illustrasjonsfoto av fisk med sår. Foto: Mattilsynet

Eksportselskap fikk millionstraff etter å ha sendt «prodfisk» til Danmark

Nyheter
0

Bravo Seafood måtte ut med millionbeløp, etter å ha eksportert 34 partier med produksjonsfisk over en periode på halvannet år.

Florø-selskapet måtte betale 750.000 kroner i bot, og fikk i tillegg inndratt i overkant av to millioner kroner for den ulovlige eksporten. Det skriver Dagens Næringsliv (DN).

Skjerpende omstendigheter
Mellom januar 2018 og august 2019 solgte eksportselskapet 34 partier med laks av lavere kvalitet til et selskap i Danmark. Den samlede prisen for fisken skal ha vært på 30,8 millioner kroner.

Ifølge politiet er det særlig skjerpende for saken at overtredelsen foregikk i et stort omfang, ved mange anledninger, og over lengre tid, skriver DN. Politiet mener også at ansvarspersoner i Bravo Seafood var kjent med/stod bak beslutningene om å eksportere fisken, og at dette ga en betydelig økonomisk vinning for selskapet.

Les også: Filetfabrikken: – Som bearbeidingsaktør i Norge er vi opptatt av at merkevaren norsk laks blir ivaretatt

Skviser ut superior laks
Markedet flommer over av produksjonsfisk, altså nedklasset fisk som selges billigere på grunn av sår, skader eller deformiteter, og som er ulovlig å eksportere uten feilretting.

iLaks har tidligere omtalt at flere eksportører sliter med å selge superior laks, da den konkurrerer med billigere produksjonsfisk på det europeiske markedet.

– Kundene har vanskelig for å konkurrere med prod-filet. De taper penger, vi taper penger. Prisen her hjemme blir bydd opp av de små og uavhengige eksportørene, sa en eksportør til iLaks forrige uke.

Les også: – Slepp prodfisken fri

Risiko for omdømmet
Nyhetsbildet den siste tiden har vært preget av saker om prodfisk-eksporten. Dette sa nylig toppsjefen i Norges Sjømatråd, Christian Chramer, til iLaks:

Christian Chramer er administrerende direktør i Norges Sjømatråd. Arkivfoto: Vegard Aas

– Når produksjonsfisk kommer ut i markedet vil det selvsagt medføre en risiko for den norske laksens omdømme. Så langt har ikke sakene i mediebildet påvirket omdømmet nevneverdig, slik vi kan se.

Les også: Roger Hofseth: – Det skaper enorme følger for merkevaren norsk laks