– Det har vært en prøveordning i fem år på utvalgte veistrekninger, og det har ikke vært en eneste ulykke knyttet til modulvogntog i disse årene. Derfor foreslår vi overfor Samferdselsdepartementet at ordningen gjøres permanent og at de kan få kjøre på det nasjonale hovedveinettet, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund til VG.
Hun vil ikke adoptere VGs benevnelse «monstertrailere».
– Vi liker ikke det navnet og kaller dem miljøtrailere. Vi kutter kostnadene og utslippene med tyve prosent, fordi det blir færre trailere på veiene.
– Våre transportselskaper ønsker stabile og miljøvennlige rammevilkår, og da er modulvogntog den beste løsningen, svarer Skogen Lund.
Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og transport, lastebilsjåfør Sveinung Sæther og driftssjef Per Anders Johansen i Schenker bedyrer at flere meter last ikke vil laste veisikkerheten.
– Det er ikke så stor forskjell i forbikjøringstid, sammenlignet med en vanlig trailer. Og så har den ekstra aksling og hjulsett midt på, som gjør den mer stabil, sier Sæther i NHO.
– Det kan jeg bekrefte. Det gir bedre veigrep, sier sjåfør Sæther til VG.