– Forstå hva kunden vil ha

610

Alf-Helge Aarskog var kommet inn på Politiskolen, men valgte heller å samle dødfisk for oppdrettsnæringen i 1987. Det valget har han ikke angret på.

Marine Harvest-sjefen er sistemann ut blant talerne under det første fagtreffet til YoungFish onsdag.

– Jeg var kommet inn på Politiskolen. Det hadde vært litt kult, men jeg valgte oppdrett. Og det tror jeg har betalt seg, sier Aarskog, og møtes med en latterkule fra tilhørerne, vel vitende om at Aarskog topper lønnsadelen i norsk oppdrettsnæring.

– Jeg begynte tilbake i 1987, og da begynte jeg å samle opp dødfisk i oppdrettselskapet til Svanøy Stiftelse, forteller en åpenhjertig Aarskog.

Han er klar på hvorfor han mener fiskeoppdrett har en særdeles viktig rolle å fylle for å fôre fremtidens verdensbefolkning.

– Klimautslipp begynner å bli akseptert – til og med av FrP. Av verdens klimautslipp kommer 14 prosent fra jordbruk, transport står bak 13 prosent, sier han megetsigende.

Aarskog viser deretter en graf over fôrfaktor for henholdsvis storfe, gris og laks. Laksen har overlegent lavest fôrforbruk per kilo produsert kjøttvekt av de tre. Årsaken er opplagt: Mens gris og storfe bruker mye energi på kroppsvarme, er ikke det et tema for laksen: – Den har 10,8 grader. Laks bruker null energi på å leve. Dette er ekstremt effektiv matproduksjon, sier han og viser en slide med bilde av en energigjerrig Tesla model S.

– Vi trenger mer kapital, derfor noterte vi oss på New York-børsen. Vi trenger det for å gå inn i andre arter. Det er 14.000 aksjonærer i MHG, sier han og understreker samtidig viktigheten av tillit og etterrettelighet.

Når han forklarer hvorfor Marine Harvest valgte å bygge sin egen fôrfabrikk, nevner han kort at de ville ha økt forhandlingsstyrke med de tre store fôrleverandørene, men det var ikke den viktigste årsaken: – Fiskefôr er 50-60 prosent av kostnadene våre. Det er det som setter smaken på fisken. Det å få kontroll på dette er viktig. Vi valgte den galskapen det er med å bygge en fôrfabrikk.

– Et ordtak sier: First they laugh at you, then they ignore you and then you win. Vi er på det første trinnet, og håper å vinne. Det har vært spennende. Vi har fått den opp på ett år og har betalt over 800 millioner kroner, sier Aarskog.

– Vi valgte å ta ut dioksin og de giftstoffene som er i laksen. Ikke fordi det er usunt, laksen er sunn den. Men Folkehelseinstituttet sier at gravide ikke kan spise laks mer enn to ganger i uken. Jeg ønsker ikke den debatten. Derfor tok vi det ut, sier han, og viser at dette var en beslutning han selv har banket gjennom.

– Forstå hva kunden vil ha – det er vesentlig. Hvis du ikke kan produktet ditt er det vanskelig å selge, poengterer han.