Full pott på veddemål om pris

568

I Nordland tjente Cermaq 44 prosent mer per kilo enn konkurrenten Marine Harvest i årets tre første måneder. Sjelden har salgsstrategien gitt større utslag i inntjeningen enn i dette kvartalet. 

Med en kontrakteksponering på skarve seks prosent fikk Cermaq Norway svært godt betalt for laksen i de tre første måneder av 2014. Selskapets indrefilet, oppdrettsvirksomheten i Nordland, tjente hele 18,5 kroner per kilo.

Driftsresultatet står i klar kontrast til Marine Harvest Norway som måtte nøye seg med 12,8 kroner i første kvartal 2014. I et kvartal med snittpriser på 47 kroner per kilo, var ikke Marine Harvest-resultatet mye å skrive hjem om. Hvorvidt dette resultatet skyldes høye kostnader eller lave oppnådde priser (les: Høy kontraktsandel), er ikke avklart. Marine Harvest legger frem sin kvartalsrapport i morgen.

Cermaq Norways salgsjef Brede Løfsgård og teamet hans har åpenbart trodd på et sterkt sportmarked i år, senket kontraktsnivået og med det fått godt betalt for det veddemålet.

Løfsgård er fornøyd med strategien i første kvartal.

– Det viste seg å ikke være så gæli’ det…. Så får vi se på hva resten av året bringer, sier han da iLaks kontakter han mens han sykler på vei til jobb i Oslo.

Nordea Markets’ analytiker Kolbjørn Giskeødegård tror den høye inntjeningen kan fortsette inn i andre kvartal.

– EBIT per kilo fra den norske virksomheten kom i bedre enn forventet, nærmere 18 kroner per kilo med en realisert salgspris på 44,9 kroner per kilo. Vi forventer at dette vil fortsette også i andre kvartal hovedsakelig drevet av vedvarende høye priser sett også i første halvdel av dette kvartalet, kommenterer Giskeødegård.