Oppdrett i Norge sto for 70 prosent av Mowi-resultatet.
En smørblid Mowi-sjef Ivan Vindheim kunne presentere resultatene for andre kvartal hjemme i Bergen onsdag.
– Vi tjente 3,2 milliarder kroner, og det er ny rekord med klar margin. De fleste av dere har fått med dere de høye lakseprisene, i tillegg har vi hatt mye volum, så vi har klart oss bedre enn mange andre, sier han med dårlig skjult adresse til konkurrenten Lerøy.
Les også: Nær 50 prosent kontraktsandel hemmet Lerøys prisoppnåelse
– Norge er best på kost, og så har vi de som er dårligst på kost, og det er per se Canada, fortsetter han.
God sommer
– Det har vært en dårlig sommer for folk, men en god sommer for laksen. Vi har bra med fisk. Og ser du børskursen til Mowi, og bryter den ned til market cap, er oppdrett 90 prosent, og resten er ti prosent.
– Vi hadde 65 prosent i spotmarkedet. Hvis du sammenligner Mowi sine tall med de andre vil du se at vi gjør det bra. Og det er viktig. Når prisen går høyt, er det viktig å være der, sier Vindheim.
– Norge drar 70 prosent av resultatet. Norge er viktig for oss – det var her alt begynte, sier han og legger til at selskapet produserer 260.000 tonn her til lands i år.
– Chile er et land som har slitt mye med biologien, men har egentlig vært ganske bra de siste årene. Ikke så bra i andre kvartal, grunnet høy kontraktsandel.
Les også: Mowi blar opp 1,2 milliarder utbyttekroner etter rekordkvartal
– Canada hadde et fantastisk kvartal, med 100 prosent spoteksponering. Vi slaktet alt i Canada Vest, i Canada øst slaktet vi ikke noe i kvartalet, forteller Vindheim.
Han legger ikke skjul på at oppdrett i åpne merder er et krevende tema i landet, særlig på vestkysten.
– Canada vest har vært en het potet, men vi opplever god støtte lokalt. Jo nærmere en kommer Vancouver, desto bedre. Men dette er politikk, og vi vet ikke hvordan dette ender.
Spot
– Færøyene ble bra. 100 prosent spoteksponering. Vi tjente nesten 60 kroner per kilo der, sier Vindheim, og legger til: – Da jeg begynte i bransjen ble jeg fortalt at det var kun mulig å tjene fem kroner per kilo. Det er en stund siden, og det er tydelig at det er vanskelig å spå om fremtiden.
Men Mowi er ikke bare oppdrett.
– Fôr er en lavmargin-business. Du bygger anlegget og produserer fôret. Det er ikke i nærheten av de investeringene en ser i oppdrett. Så selv om fôr utgjør lite av inntjeningen til Mowi, har fôr levert de siste årene – og det er viktig.
Finansdirektør Kristian Ellingsen kan forsikre de vel 200 fremmøtte på Scandic Flesland Hotel at Mowis balanse er robust og tåler mye juling.
– Det er en solid balanse med en en egenkapitalandel, justert for covenants, på 57 prosent. Vi har økt binding i arbeidskapital grunnet kundefordringer på høye priser, høyere kapitalbinding på biomassen, høyere fôrpriser og vi har også bygget opp et fôrlager for perioden fremover.
Investeringer
Selskapet investerer 300 millioner euro i år, og den klart største posten er såkalte ferskvannsinvesteringer.
– Vi vil ha flere og større smolt, forklarer Ellingsen.
Bærekraft er et stikkord, også for selskapets banker.
– Vi har 85 prosent grønn finansiering, og målet er å komme opp i 100 prosent, sier Ellingsen, og legger til at lånene er bundet opp mot bærekraft-sertifisering.