Skreddersøm for oppdrett

1033

Vestnorske Maritime leverte nylig sin andre trimaran til Os-reder Jonny Garvik. Fartøyet er levert med skreddersøm for fiskeoppdrett.

– Dette er den andre trimaranen vi bygger til han, og den andre i Norge i denne størrelsen så visst meg bekjent, sier Harald Arne Skjelde til iLaks. Skjelde er styreformann i Vestnorske Maritime som prosjekterer arbeidsbåter og servicebåter for oppdrett.

– Da den første kom til Norge i 2012, ble den solgt til Rauma-gruppen. Nå kom den andre i denne måneden, legger han til.

b2 b3 b4

På den nye båten skal Garvik øke kranen fra 80 tonn til 90 tonn. Båtens lengde er også økt – fra 11 til 12 meter. Lastekapasiteten er god på det store dekket, og har en kapasitet på over 100 tonn. Den er også egnet for avlusing med hydrogenperoksyd-tanker på dekket.

– Vårt firma har også vært involvert i det nye regelverket som Sjøfartsdirektoratet skal innføre og skal gjelda for arbeidsbåter under 15 meter. Det nye regelverket blir etter planen innført i løpet av 2014. Sjøfartsdirektoratet har sett at oppdrettsbåtene blir installert med stadig større motorpakker og ikke minst med kraner og vinsjer som ikke står i forhold til båten, forteller Skjelde.

– Med bak grunn av dette gjekk vi i gang å prosjekterte en trimaran der det var lagt hovedvekt på sikkerhet og drift av båten, sier Skjelde.

Trimaranen oppnår en fart på 9,8 knop med 600 hestekrefter.

– Under operasjon på oppdrettsanlegg med dårlig vær har det skjedd at propell har gjort skade på not og fisk har rømt. Med trimaranen trenger en ikke gå inntil med siden, men en går inn med baugen. Dette gjør at propellen blir lengst borte fra anlegget, sier han videre.