Hvor lenge varer festen?

503

Det er lite som tyder på at noen kommer og slår på lyset med det første. Prisfesten for lakseoppdretterne kan bli både høylydt og langvarig. Ja, så langvarig at oppdretterne kan bli ufrivillige storeiere av mange røykerier på kontinentet.

Samtidig som norske, skotske, irske og færøyiske lakseoppdretteres kassebeholdning svulmer opp, øker også kundefordringene deres. Røykerier og andre foredlingsbedrifter er ikke i nærheten av å tjene penger på disse nivåene, og må be tynt om forlenget kredittid. Med kredittider helt opp mot et halvt år har de kjøpt seg tid. Hvis de ikke har penger på bok når kredittiden har løpt ut, risikerer de å måtte kaste kortene.

Dette er et tema en har sett mange ganger før i laksehistorien, og utgangen har normalt vært at oppdretterne blir ufrivillige eiere av røykerier. Gjeld konverteres til egenkapital, og vips så har oppdretteren blitt vertikalt integrert og følger laksen lenger ned i verdikjeden. Norske oppdrettsbedrifter har mang en gang overtatt røykerier i Frankrike, Belgia og Danmark. Det har ikke alltid vært øverst på ønskelisten. Men hvis alternativet er å tape fordringene, er valget enkelt.

019

Den bergenske laksebørsen Fish Pool har nylig handlet en forward-kontrakt fra andre kvartal 2013 og til og med fjerde kvartal 2014. Pris? 33 kroner kiloet. Da er det ikke mye å gå på i margin for de laksekjøpende foredlingsbedriftene, så fremt de ikke får løftet ut-prisnivået på sine avtaler med dagligvarekjedene som selger røykelaksen deres direkte til sluttkundene.

For det er her den største risikoen for vedvarende høye laksepriser ligger. Hos sluttkunden. Idet råvareprisene løftes over på foredlingsbedriftene og deretter (med tiden) til supermarkedene og til slutt til sluttkundene. Økte forbrukerpriser for ferske fileter, porsjoner, loins, gravlaks, varm- og kaldrøkt laks gir mindre rift om sluttproduktene. Ikke minst i et internasjonalt sluttkundemarked som i mange land innebærer i beste fall konstante matbudsjetter. Det betyr dempet interesse for å kjøre TV- og avisreklame, rabatter og kampanjer i butikkene, samt at laksen blir dyrere relativt til kjøtt og andre proteinkilder.

Slik det ser ut per midten av april 2013, er det neppe tilbudssiden som kommer til å bygge ihjel lakseprisen i denne runden. Risikoen ligger nok heller på etterspørselssiden.