Fullbooket flyfrakt

675
Hver uke tar ni stappfulle fraktfly av fra Gardermoen. Majoriteten av av lasten er oppdrettslaks. En tiendedel av norsk laks går til sluttdestinasjoner i Asia og USA.

– Flybåren fisk har blitt en meget viktig del av fraktvirksomheten på Oslo Lufthavn, sier direktør for Air & Ocean, Knut Eriksmoen, i fraktselskapet Schenker til Mtlogistikk. Eriksmoen har ansvaret for selskapets fly- og sjøfraktvirksomhet i Norge.

– I tillegg til ni stappfulle fraktfly fra Korean Air Cargo, Asiana Cargo og Qatar Airways Cargo hver uke, så fylles også svært mye av kapasiteten på passasjerflyene som går oversjøisk fra Oslo Lufthavn og fra andre større flyplasser i Europa hvor det finnes attraktiv flykapasitet til de asiatiske markedene, sier Eriksmoen.

Han understreker også at det nå er et stort behov for å øke transportkapasiteten til enkelte destinasjoner for å møte markedsveksten. I 2013 ble det eksportert ca. 120.000 tonn laks fra Norge som gikk til sluttdestinasjoner i Asia og USA. Det utgjør en tiendedel av den samlede eksporten av norsk laks.

– Oversjøisk frakt av sjømat er en del av eventyret om norsk fiskeeksport, og hvor det meste av flyfrakten går til de asiatiske markedene som bare ser ut til å vokse, forteller Eriksmoen videre til Mtlogistikk.