Vilje til å vinne

384

I helgen feiret 750 SalMar-ansatte hverandre med storfest og Rosenborg-kamp på Lerkendal. De kunne saktens feire: En dundrende konsesjonsfiasko ble snudd til storseier.

Partyfikserne gjorde en upåklagelig jobb. Festen var minnerik. Stemningen var ekstra god denne helgen. Årsaken fikk de servert allerede fredag kveld. Men la oss først gå fem måneder tilbake i tid.

I slutten av oktober fikk SalMar alle sine 33 søknader for grønne konsesjoner sendt i retur. De ble felt på formalfeil, i likhet med omlag halvparten av alle andre innsendte søknader. Nederlaget var fullstendig. Ingen hadde tapt mer enn SalMar i denne runden.

Yngve Myhre og resten av SalMar-ledelsen nektet imidlertid å akseptere tapet, og pusset sine beste advokater på Faggruppen. Vedtaket ble omgjort. De fikk en ny sjanse. I slutten av mars var nederlaget blitt kronet med seier. Med åtte konsesjoner i beltet endte SalMar opp som den ubestridte vinneren i gruppe B.

Men hvorfor var det så viktig for SalMar å vinne dette?

Kommentar: Aslak Berge
Kommentar: Aslak Berge

SalMar var tidligere kjent for sin overlegne lønnsomhet relativt til børskonkurrentene. Den overlegenheten har de ikke lengre, den er tapt til færøyiske Bakkafrost. I utgangspunktet skulle de dermed ikke makte å få ut vesentlig flere kronestykker per kilo ferdigprodusert laks enn konkurrentene.

De hadde heller ingen overlegen betalingsevne. Marine Harvest har de høyeste aksjeverdier og multipler, nærmest uansett hvordan en måler det, og er dramatisk mer likvid på børsen. Marine Harvest har dermed klart billigst tilgang på kapital. Likevel ville SalMar strekke seg 43 prosent lengre enn Marine Harvest i budkampen om de grønne konsesjonene. Hvorfor?

Fordi viljen var størst.

Av alle de store børsoppdretterne er det trolig SalMar som er mest opptatt av bærekraft. Av økologisk oppdrett, av fremtidsrettede produksjonsformer. De har framskredne planer om offshore oppdrett – i åpent hav. (Kalkylene henger riktignok ikke på greip idag – særlig ikke med anleggskostnader og ikke minst konsesjonspriser).

Men betalingsviljen er for lengst illustrert gjennom satsingen på SalMar Organic – og gjennom oppkjøpet av majoritet i Villa Organic. De mener alvor med grønt oppdrett.

Så selv om RBK, med SalMar-logoen på overarmen, måtte nøye seg med uavgjort 2-2 hjemme mot Viking på lørdag, ble det seier til Frøya. Den var viktig denne runden for SalMar. De ville vinne. Og de vant.