– En kraftplugg.
Båten er designet av Møre Maritime i Kristiansund og skal bygges på Sletta Verft.
– «MachoCat 25 Hybrid» er en båt som står i stil til navnet sitt. Det er en kraftplugg av en båt med et rått og aggressivt utseende og over 20 tonn slepekraft. Båten er bygget i høyfast stål for å spare vekt og er optimalisert for svært tunge serviceoperasjoner i eksponerte kystområder, heter det i en melding fra Frøy.
Aggressivt utseende
– For oss var det viktig at båten fikk et visuelt slektskap til «Gåsø Høvding», sier Jens Boxaspen i Møre Maritime.
Han sier at de ønsket å hente fram følelsene fra verdens største brønnbåt når de designet den nye katamaranen.
– Dette fartøyet har et mye mer dynamisk skrog enn sine slektninger i Frøy. Her har vi prøvd å få til en del trekk som gir båten et aggressivt utseende, som kan minne om en vektløfter eller bulldog. Vi har ønsket å få lage en båt som fysisk viser at den er klar for å gjøre jobben, forteller Boxaspen.
Selv om båten er tøff på utsiden, har den sine myke sider. Den er spesielt tilpasset for gode mannskapsfasiliteter og sikkerhet på dekk.
Seks lugarer
– Vi har hatt fokus på å legge til rette for mannskapet i utviklingen av denne båten. Med seks lugarer kan vi ha mye folk om bord, samtidig som de får litt privatliv. I tillegg vil fartøyet kunne operere rundt merdene uten motorstøy og utslipp, forteller Andreas Vatn som er driftskoordinator i Frøy.
Konseptet har en miljøprofil med et lettdrevet skrog, ekstra store propeller, et diesel-elektrisk propulsjonssystem og ekstra stor batteripakke på 1.000 kilowatt. Vatn forteller at dette vil redusere utslipp og dieselforbruk kraftig.
– Batterikapasiteten er basert på erfaringstall fra andre båter. Vi har landet på at 1.000 kilowatt er tilstrekkelig. I tillegg har vi vannbåren varme som reduserer energibehovet for oppvarming, sier Vatn.
Båten er en videreutvikling av katamaranene «Frøy Valkyrien» og «Frøy Harvest».
– Dette er to båter vi i Frøy har hatt gode erfaringer med, men denne båten blir både grønnere og tøffere. Den nye katamaranen blir tilpasset alle typer operasjoner, og da spesielt tunge operasjoner innen havbruk, avslutter Andreas Vatn.