Massive muligheter

369

Norske sjømateksportører står i kø for å posisjonere seg for det hurtigvoksende markedet i Sør-øst Asia. – ASEAN 10 er verdens syvende største økonomi – og den vokser raskt, sier McKinsey-direktør Mohit Das. – Indonesia er verdens fjerde største på Facebook. Ingen byer i verden er større på Facebook og Twitter enn Jakarta.

Singapore, Brunei, Indonesia, Vietnam, Thailand, Filippinene, Malaysia, Kambodsjia, Laos og Myanmar. Til sammen har de 602 millioner innbyggere – 100 millioner mer enn hele EU.

– De har en ung og booming middelklasse, sier head of consumer research i KcKinsey Asia, Mohit Das. Han viser til det største medlemslandet, Indonesia, som eksempel: – Kun to millioner er rike, 55 millioner er i middelklassen, 69 millioner i ferd med å komme der og 14 millioner er fattige.

Das fremhever konsumentene som selvbelønnende som og early adopters, og spår gode muligheter for en super premium merkevare som Lerøys Aurora Salmon. – Vi ser super premium brands bli lansert i Jakarta hver uke, sier han.

– Selv om noen makroøkonomiske indikatorer har møtt motstand det siste år, er consumer confidence fortsatt solid, mener han.

– De er lojale til merkevarer – det gjelder hele Asia – og er merkevarebevisste, sier Das, og viser til instant noodles, som alle spiser hver dag. – Det er et enormt marked, og det domineres av lokale merkevarer. En må ha et lokalt image for å bryte gjennom.

– Indonesia er verdens fjerde største på Facebook. Ingen byer i verden er større på Facebook og Twitter enn Jakarta, forteller Das på et seminar av Norges Sjømatråd på eksklusive Raffles Hotel i Singapore fredag.

– De store byene er lavthengende frukt. Ti megabyer står for 55 prosent av bruttonasjonalprodukt i Indonesia. Størst er Jakarta og Surabaya, sier Das, og trekker parallell til Manila og Ho Chi Minh City som andre ASEAN 10-megabyer.

– Det er ikke som i mainland China, der 90 prosent av konsumet skjer 200 miles fra kysten, sier han og peker på logistikk som en utfordring. – Dette er et fragmentert dagligvaremarked. Det er ikke noe Wal-Mart her.

– Det er en ung befolkning – den eldes ikke som Kina har gjort det. Det betyr store endringer i årene fremover. Det er disse som snart blir de nye forbrukerne og beslutningstakerne, avslutter Das.