Ruller ut ny merkevare

828

Det måtte nesten bli på eksklusive Raffles Hotel, da Åshild Nakken presenterte Lerøys japanske merkevare «Aurora Salmon» til kresne kunder i Singapore.

Bergenserinnen, med fartstid fra Norges Sjømatråd, er nå «hjemme» i Lerøy. Hun er sentral når merkevaren «Aurora Salmon» for første gang promoteres utenfor det japanske markedet.

På en plettfri amerikansk aksent, preget av high school-år i USA, drar Nakken gjennom Lerøys kjerneområde: – Vi leverer fersk laks og fjordørret. Vi sender levende kongekrabber til Taiwan – hver uke. Hadde det ikke vært for de diplomatiske relasjonene mellom Norge og Kina, ville Kina vært et enda større marked for oss.

ås cc aur

Lerøy bygger merkevaren Aurora Salmon på det faktum at all fisken produseres nord for polarsirkelen.

– Aurora er en merkevare vi har bygget sammen med japanske kunder. Laksen oppdrettes i nordlys (aurora – red. anm.) og, om sommeren, i 24 timer med midnattsol. Vi var de første til å sende fisk flybåren til Japan. Japanske kunder smakte seg frem til laksen på Skjervøy som den de mener er den beste i Lerøy.

– Dette er premium sashimi grade laks. Skreddersydd smak, tekstur, fett og marmorering. Det iskalde vannet lagrer mer fett i muskulaturen, forteller hun til et femtitalls asiatiske innkjøpere.

– Det er den raskeste laksen til Japan, sier hun og viser til en ekstremt rask og smidig logistikk. – Vi har hastverk, fordi du vil ikke ødelegge det som tok tre år å lage. Det tar 36 timer fra Skjervøy til fisken når markedet i Osaka og Tokyo, sier hun.

Fisken tas med bil til Helsinki og flys til Asia med Finnair. – Går fisken via Oslo, tar det 60 timer, påpeker hun. Det betyr økt ferskhetsgrad, lenger varighet og bedre pris.

– Vi har en egen diett for Aurora-laksen, og den er noe rødere i kjøttet. Den har en høyere grad av aminosyre enn annen laks, og det gir en søtere smak, sier Nakken.

Merkevaren Aurora Salmon ble igår lansert på Kuroa fiskemarked hos «den matelskende kulinariske hub» Singapore, forteller Nakken, og legger ikke skjul på at dette er et high-end-produkt, som sikter på de mest kjøpekraftige i bystaten.

raf rafff lob

Etter presentasjonen kunne gjestene innta en utsøkt lunsj i Raffles Billiard Pool bar – arnestedet for drinken Singapore Sling. Den arkitektoniske perlen Raffles er Singapores mest kjente merkevare, og ble oppført i kolonistil i 1887.

bb po rafg