Bytter ut tunfisk med laks

397

Flybåren, blodfersk laks av konsistent og høy kvalitet er nøkkelen til markedsarbeidet for å kapre det hurtigvoksende sushimarkedet i Sør-øst Asia. – Flybåren «air fresh» er et begrep vi bruker hele tiden i markedsarbeidet. Fremtiden er rød, sier Sjømatrådets Christian Chramer, og spiller på den asiatiske lykkefargen.

Norge har en markedsandel mellom 70 og 80 prosent av laksemarkedet her. Chile, Skottland og Skottland henvises til statistroller i et raskt økende marked for fersk sushi og sashimi. Effektiv logistikk er helt avgjørende.

– Konsistent kvalitet – hele året – er et fortrinn og en god forklaring på de høye markedsandelene, sier Christian Chramer.

Norges Sjømatråds fiskeriutsending kunne ønske velkommen til ikoniske Raffles Hotel i Singapore fredag formiddag. Med seg hadde han representanter fra Norges Sjømatråd, Lerøy, Marine Harvest, Coast Seafood, Ocean Supreme og Snorre Food og et femtitalls asiatiske laksekunder.

Han legger ikke skjul på at laksen drives av et lokomotiv: Sushi.

– Vi må bygge en historie for konsumentene. Norge er kjent for sitt rene, kalde hav og for fotballspilleren Ole Gunnar Solskjær. Unge japanske konsumenter skifter nå ut tunfisk med laks som den mest foretrukne sushi, sier Chramer.

– Her etterspørres særlig storlaks, åtte-ni kilo, sier han. – Folk i Singapore, som asiater generelt, er stadig mer opptatt av sunnhet. Bekvemmelighet er sentralt. Miljøfokus er også viktig, men ikke så viktig som i Europa, sier Chramer.

– Her spør folk ikke hvordan det går, men om du har spist, legger han til. Norges Sjømatråds mann i Sør-øst Asia er solbrun og stiller i lys dress. Singapore er varm som en bakerovn.

– Matvaresikkerhet er av avgjørende betydning. Åtte av ti konsumenter i Asia er redd for å bli syk av maten de spiser. Overvekt er raskt økende i Asia. Helse og smak er de viktigste drivere i Asia – matsikkerhet deretter.