Tar bærekraft for gitt

373

Bærekraft er et tema som synes å bli tatt for gitt i det belgiske sjømatmarkedet. Men det betyr ikke at supermarkedkjeden Delhaize tar lett på oppgaven.

Julien Mahieu er kategorisjef fersk fisk i den belgiske supermarkedkjeden Delhaize.

– Vi bygger den kommersielle sjømatstrategien vår over fire akser: Kvalitet, ferskhet, assortement og bærekraft. Kvalitet må våre først på listen for alle som driver med sjømat. Du må tenke bredt, men du må handle smalt, mener han.

Til tross for økonomiske nedgangstider, merker ikke Delhaize dette.

– Belgiske konsumenter reduserer ikke sitt forbruk på mat. Vi har et høyt salg av sjømat, og sjømatmarkedet utvikler seg raskt i Belgia.

Men belgiske kunder prioriterer i kjøpsprosessen imidlertid ikke på samme vis som Delhaize, avdekker markedsundersøkelser. De har en klar liste for prioriteringer: – Assortement/utvalg, ferskhet, pris, nærhet, sier Mahieu. – Bærekraft er ikke nevnt som et viktig punkt for bærekraft av belgiske forbrukere, sier han, og sier at det virker som er noe de synes å ta for gitt – både for oppdrett og fiskeri.

Delhaize får et økende antall spørsmål og henvendelser fra kunder vedrørende oppdrett: – Mesteparten av våre kunder vet ikke en gang hvordan laksen produseres, sier han.

Det betyr en jobb å gjøre på kommunikasjon i det trespråklige landet.

– Vi er en av to rene belgiske dagligvarekjeder, sier han. Belgia er et land med en rekke internasjonale supermarkedkjeder. – Det er en slagmark, sier Mahieu. Delhaize omsetter for fem milliarder euro årlig, og sitter på en fjerdedel av det belgiske dagligvaremarkedet. Selskapet er også representert i Luxembourg, USA og i Øst-Europa.

– Vi er, som Marine Harvest, også notert i New York, men vi bringer ikke død fisk til børsen, sier han.